Søk i denne bloggen

fredag 25. november 2011

Kyllingfilet og små grønnsakspaier



Har tidligere erfart at det er vanskelig å jobbe med paideiger der man bruker grovt mel, men i dag tror jeg jeg fant den perfekte blandingen. Deigen hang fint samen og var lett å kjevle ut. Er det hverdag prøver jeg så ofte som mulig å bruke grove mel-, pasta- eller ristyper.

Paiene ble laget i fine keramikkskåler i porsjonstørrelser. Flotte å dekorere med samtidig som man serverer i dem :-)

Deig:
130 g hvetemel
70 g sammalt hvete finmalt
100 g kaldt smør
1/2 ts salt
1 eggeplomme
2-3 ss isvann

Smør skjæres i terninger og blandes sammen med mel og salt. Når alt er godt blandet haes i eggeplomme og isvann til man kan forme en fast deig. Bland så lite som mulig. Sett kaldt i minst 30 min.

Fyll:
4 ss pesto
2 gulrøtter
4 vårløk
1 beger/pose sukkererter
2 sjalottløk
1-2 fedd hvitløk
10 cherrytomater
1 beger Cottage Cheese med smak av sjalottløk og persille
Fersk persille

Bruk gjerne hjemmelaget pesto, det er relativt enkelt. Jeg har en god oppskrift her: http://frasjeltilmage.blogspot.com/2011/04/hjort-med-bakte-grnnsaker-pesto-og.html

Finhakk sjalottløk og hvitløk, og surr i litt olje. Gulrøtter rives og vårløk hakkes. La surre med etter ca 5 min. Fjern tråene fra sukkerertene og skjær i 2 eller 3. Haes i ca 5 minutter etter gulrøtter og vårløk. La surre til sukkerertene er blanke og så vidt myke. Smak til med salt og pepper.


Når deigen har hvilt deles den opp i fire deler (eller bare i to hvis man ønsker å bruke store paiformer). Smør formene, kjevle deigen og legg i formene. Stikk med en gaffel. Smør et lag med pesto i bunnen. Fordel grønnsaksfyllet over pestoen. Skjær tomater i to og fordel i paiene. Stekes i forvarmet ovn på 220 grader i 20-30 minutter.















Mens paiene er i ovnen stekes kyllingfilet. Stek ca 7 min på hver side og la hvile 5-10 minutter før de serveres. Paiene kan gjerne avkjøles noen minutter på rist før de serveres. Legg to spiseskjeer cottage cheese på hver pai og pynt med fersk persille. Serveres ved siden av kyllingfileten.


God middag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar