Søk i denne bloggen

søndag 24. april 2011

Hjort med bakte grønnsaker, pesto og sellerikrem

Valgte hjort til påskemiddag i dag, med herlig tilbehør. Hadde hjortecarré som jeg først brunet i pannen, og så stekte videre i ovn til steketermometeret viste 56 grader. Kjøttet må så hvile 15-30 min.

Tilbehør:
Ovnsbakte poteter, sellerikrem, bakte grønnsaker og pesto.

Potetene kuttes i tynne skiver og legges i en ildfast form med litt salt og pepper mellom lagene. Hell over buljong slik at det når ca 2 cm opp i formen. Dekk til og lå stå i ovn på 180 grader i 45 min.

Oppskrift på sellerikrem finnes her: http://frasjeltilmage.blogspot.com/2011/03/sellerikrem.html
 

Pesto:
2 håndfuller ristede pinjekjerner
2 håndfuller ferske basilikumblander
1 fedd hvitløk
ca 1/2-1 dl extra virgin olivenolje
salt og pepper

Hvis ikke pinjekjernene er ristet fra før has de i en tørr, varm stekepanne og ristes der i ca 10 min til de er gyldne. Avkjøles. Ha kjernene, basilikum og hvitløk i en kjøkkenmaskin og mal fint. Spe på med en tynn stråle olivenolje til sausen har en passe konsistens. Smak til med salt og pepper.


Bakte grønnsaker:
Man kan naturlig nok bruke de grønnsakene man liker og har, men det bør være myke grønnsaker som kan bakes i ovn. Jeg brukte:
1 squash
1 purre
1 paprika
2 stenger selleri
1 beger små tomater


Skjær grønnsakene i store stykker og fordel i ildfast form. Ha på salt og pepper og hell over litt olivenolje. Stekes i ovn på 175 grader (varmluft) i ca 30 min. For å få ekstra smak på grønnsakene tok jeg dem ut litt før servering og stekte dem videre i pannen jeg hadde brunet hjorten i. Grønnsakene skal til slutt blandes forsiktig med pestoen før servering.
 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar