Søk i denne bloggen

tirsdag 22. november 2011

Sitronsorbet med honning



Lenge siden jeg har laget is nå, og med mange sitroner i hus måtte jeg prøve meg på sorbet. Vanskelig å finne rett balanse mellom surt og søtt, og den første jeg lagde ble altfor sur. Neste gang gikk det bedre, og det er denne jeg gjengir her. Passer både som dessert eller som en mellomrett hvis man ønsker det.

1,5 dl vann
125 g sukker
2 dl ferskpresset sitronsaft
200 g honning

Bland ferskpresset sitronsaft med honning, og rør til honningen er oppløst. Kok opp vann og sukker, og la koke i ca 2 min. Bland sitronsaft med sukkerlake. La stå kaldt minst 12 timer.


Lag is i ismaskin eller sett i fryseren. Bruker man ikke ismaskin må man røre i isen hver tredje time så lenge man klarer å røre i isen. La stå i fryseren til den er helt frossen.

Serverer man isen til dessert kan man ha over små biter av eple og sharonfrukt (kaki) eller annen frukt. Ha noen dråper honning på toppen. Perfekt medisin til mørke kvelder, og kanskje såre halser.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar