Søk i denne bloggen

lørdag 19. november 2011

Pannekakekake

Pannekaker er ikke bare pannekaker, og det finner ikke grenser for hva man kan fylle gode pannekaker med. Denne gangen ville jeg lage noe gøy til ungene til middag. Pannekakene ble stablet oppå hverandre med deilig kjøttfyll og ost mellom lagene. Som krem brukte jeg potetstappe. Kaken kunne blitt pyntet mye finere, og jeg hadde tenkt å bruke sprøytepose som på en ekte bløtekake, men med tre små, sultne ulver sirklende rundt meg hadde jeg ikke tid til det i dag. Neste gang.... :-)


Pannekaker:
Visp sammen 2 egg med 1 ts salt og 1 ts sukker. Ha i 1 ss flytende margarin eller olje. Ha i vekselvis mel og melk til passelig tykk røre. Bruker til sammen ca 7 dl melk. La stå i ca 30 min.

Kjøttfyll:
400 g kjøttdeig
1 løk
1 fedd hvitløk
2 gulrøtter
1 rød paprika
3 ss tomatpuré
150 g bacon
salt, pepper, timian

Revet ost, gjerne Mozarella

Brun kjøttdeig og legg til side. Finhakk løk og knus hvitløk. Gulrøtter rives på grovt jern, og paprika finhakkes. Surr løk, hvitløk og gulrøtter i litt olje til alt er mykt. Ha i kjøttdeig og paprika og surr videre i 10 min. Ha i tomatpuré, litt vann og timian og la småputre mens man steker bacon.

Bacon i små terninger sprøstekes på sterk varme. Ha i helt på slutten. Hvis baconet koker med i kjøttsausen for lenge forsvinner den gode smaken i gryten. Smak til med salt og pepper.

Stek pannekaker. Jeg brukte en liten stekepanne for å få kaken høyere. Lag potetstapp. Lager man hjemmelaget stappe kan man ha et helt egg i for at den skal bli lettere å smøre på kaken.


Legg en pannekake på et kakefat. Ha på litt kjøttfyll og revet ost. Gjenta med så mange pannekaker man ønsker. Når man er fornøyd med høyden har man potetstapp på toppen og rundt kantene. Pynt med tomater eller andre grønnsaker.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar