Søk i denne bloggen

torsdag 3. november 2011

Archiducsaus

Archiducsaus er en kjent saus for de fleste belgiere. Er fyldig, kremet saus med mye grønnsaker og en svak smak av sherry. Direkte oversatt fra fransk betyr archiduc erkehertug, og sausen er vel er erkehertug verdig. Den serveres vanligvis sammen med kylling eller kalkun, og naturligvis med pommes frites eller crocetter (panert og fritert potetmos) ved siden av.

Til 4 personer:
250 g sopp
3 gulrøtter
2 purrer
2 stilker selleri

Rens sopp og skjær i terninger. Gulrøtter skrelles og skjæres også i små terninger. Purre og selleri vaskes og skjæres i tynne skiver. Varm 1 ss olje i en gryte og smelt 1 ss smør i oljen. Stek grønnsakene på middels varme til de er møre, ca 15 min.


Ha i 2 ss sherry og 1 dl fløte. La koke enda noen minutter til det tykner.

I en annen kjele smeltes 2 ss smør med 2 ss hvetemel. Spe på med 1 liter kylling- eller hønsekraft. La koke i 10 min. Ha grønnsakene i sausen, og varm opp.

Vanligvis steker jeg kyllingfileter eller kalkunbryst i ovn eller i panne, og serverer sausen ved siden av. I dag hadde jeg ferdig kyllingkjøtt som jeg bare varmet i sausen. Deilig med søndagsmiddag midt i uken :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar