Søk i denne bloggen

torsdag 10. november 2011

Chewies

For en tid tilbake lagde jeg crunchies, sprø barer med havregryn og kokos. Det var kjempegode, men tilbakemeldingen fra min mann var at han kunne ønske de heller var seige enn sprøe.  Da jeg da hadde en fersk kokosnøtt til å bruke i noe gjorde jeg et forsøk på det. Hadde også i tørket frukt for å få enda mer tyggemotstand.

Seige ble de, og veldig gode. Dette er herlige muslibarstykker som er perfekt å ta med på tur eller bare når man vi kose seg litt ekstra.



Bloggen Passion 4 Baking har et veldig beskrivende innlegg om hvordan man behandler fersk kokosnøtt her: http://www.passionforbaking.com/blog/2010/10/15/angel-flake-coconut/ Vanlig kokosmasse fra butikkene kan også brukes.

Til ca 30 chewies:
180 g margarin
5 dl lettkokte havregryn
2,5 dl kokos
2,5 dl hvetemel
2,5 dl brunt sukker
1 ts sirup eller honning
1 ts natron

liten håndfull rosiner
liten håndfull tørkede tranebær
liten håndfull tørkede aprikoser, hakket


Smelt smør og sirup i en panne. Ha i natron og la det boble. Rør i de tørre ingrediensene sammen med tørket frukt. Smør en ildfast form, ca 20x30 cm, med flytende smør eller olje, og fordel røren jevnt utover. La steke i 25 min på 180 grader.


Skjær kaken i passende størrelser med en gang den kommer ut av ovnen, og la avkjøle i formen.





2 kommentarer:

  1. prøver alltid å finne noe litt sunnere min datter kan ha med på skolen i tillegg til brød.
    Dett kan absolutt være noe.

    SvarSlett
  2. Så bra!! Mye deilig tørket frukt!

    SvarSlett