Søk i denne bloggen

søndag 16. oktober 2011

Mammas pølsegryte

Dette er middagsvinneren både for store og for små, uansett om det er helg eller hverdag. En kjempeenkel pølsegryte med grønnsaker og pasta. Det som gjør den spesiell er karrien. Fantastisk god kombinasjon med pølse, pasta og tomatsaus.



Pølsegryten er en av klassikerne fra min barndom, men jeg har ikke mammas oppskrift foran meg. Hun får korrigere eventuelle feil i kommentarfeltet ;-) Denne ble god uansett!


Til 4 personer:
1 stor løk
Dyrepasta
3 gulrøtter

1 ts - 2 ss karri (pulver)
300 g pasta
600 g kjøttpølse
1,2 l vann
1 buljongterning
oregano og basilikum
2 ss tomatpuré
1 ts sukker
salt og pepper
1 ss paprikapulver
hakker, fersk persille
et par håndfuller raspet ost

Finhakk løk og surr i smør eller olje i ca 5 min. Gulrot skrelles og skjæres i tynne skiver. Ha i sammen med løken og surr videre i ca 5 min. Ha i karri og bland godt. La surre noen minutter til. Mengde karri kommer an på hvor sterk man ønsker maten. Hvis det er barn som er sensitiv til sterk mat holder det med en teskje. Jeg brukte en spiseskje, og barna mine (2 og 5 år) kommenterte at det var litt sterkt, men spiste det!



Når karrien er godt blandet med løk og gulrøtter har man i pasta, vann, buljong, oregano og basilikum. Kok opp under lokk og la koke uten lokk til pastaen og grønnsakene er ferdig (10-15 min). Tar litt lenger tid enn det vanligvis gjør å koke pasta  siden det er grønnsaker i vannet også. Stivelsen av pastaen gjør at gryten tykner og man trenger ikke binde den med mel.

Ha i tomatpuré, sukker og paprikapulver og smak til med salt og pepper. Husk at pølsen og osten gjør gryten saltere så ikke ta for mye salt. Sett heller salt på bordet!

Ha så i pølsebiter og la de bli gjennomvarme. Skal helst ikke koke, bare varmes. Ha til slutt i hakket, fersk persille og rør om. Strø på revet ost på toppen. Sett på lokket, skru av platen og la stå i 3-5 min til osten har smeltet.

Utrolig godt med hvitløksbaguetter til!!



8 kommentarer:

  1. Nam Nam!! Dette så kjempe supert ut for to litt kresne Trollunger!

    Takk for tipset!!

    SvarSlett
  2. Så flott!! Håper de liker det!!

    SvarSlett
  3. Fin oppskrift, denne tror jeg jeg skal teste en dag!

    SvarSlett
  4. Svar
    1. Som regel skal det ikke være så mye vann at det bør siles av, nei. Men det er jo litt variabelt hvor mye som fordamper og hvor mye pastaen trekker til seg. Ved behov kan den jevnes med litt Maizena.

      Slett
  5. Denne er blitt en stor hit hos oss, den er akkuratt som eg husker den fra min barndom. Takk :)

    SvarSlett
  6. Denne har vi laget flere ganger, kjempe god :)

    SvarSlett