Søk i denne bloggen

fredag 26. august 2016

Sommerkake med fulle moreller

Etter en veldig lang bloggtørke er jeg endelig tilbake med nytt innlegg. Har laget mye mat og gode kaker i hele sommer, men det å sette seg ned og få alt på nett har jeg ikke tatt meg tid til før nå. Men jeg har vært aktiv på Instagram!! Følg meg gjerne der (søk opp frasjeltilmage). Hadde også vært kjekt om noen ville tagge meg om dere prøver oppskriftene mine.

En kake jeg har laget to ganger denne sommeren er denne sommerkaken med "fulle moreller". Morellene marineres i fruktøl over natten og får en syrligere og fyldigere smak. Sammen med nøttene og den friske kremen er dette en deilig sommerkake. Skynd dere å bake før morellsesongen er helt over!

Bunn
75 g hasselnøtter
50 g mandler
125 g sukker
2 eggehviter
1/4 ts salt
1 ts tranebær- eller bringebæreddik

Krem
250 g moreller
2-3 dl Kirsebærøl
250 g mascarponeost
2 dl kremfløte
50g sukker
Skallet av 1 lime
50 g finhakket mørk sjokolade (70 %)


Fremgangsmåte
Forvarm stekeovnen til 150 g.

Rens morellene, og skjær dem i mindre biter. Ha i en skål og hell over øl til alt er dekket. La marinere 2-3 timer, helst over natten. 

Mal mandler og nøtter helt fine. Pisk eggehviter stive med salt og sukker. Ha i  eddik og vend forsiktig i de malte nøttene.

Tegn tre sirkler på ca 18 cm i diameter på et bakeark. Fordel røren i sirklene og smør utover til den nesten når kanten av sirkelen. Stekes i ovnen i ca 25 min til overflaten er sprø. La avkjøle på platen.

Pisk mascarpone med kremfløte og sukker. Hell av morellene og bland i kremen sammen med revet limeskall og raspet sjokolade.

Ha ørlite krem på bunnen av et kakefat og legg på første kakebunnen. Smør utover ca 1/3 av kremen. Drypp litt av marinaden over kremen for ekstra smak. Gjenta med bunn to og tre.

Pynt på toppen  med moreller, spiselige blomster, revet limeskall, krokan og hakket sjokolade.

Server kaken med én gang, hvis ikke blir de deilige sprø bunnene myke!

ØLTIPS: Skal man servere en øl til denne kaken er det naturlige valget kanskje en samme type kirsebærøl som man brukte for å marinere bærene i? Eventuelt ville jeg valgt en søt baltisk porter eller sjokoladestout som ville fremhevet sjokoladesmaken i kaken. 







1 kommentar:

  1. Dinna der ser nydelig ut og ser etter oppskrifta ut som en spennande explosive smaks opplevelse. Må prøves. 😀

    SvarSlett