Søk i denne bloggen

søndag 12. januar 2014

Krokankake

Krokankake er en klassiker, en av de gode gamle som sto på repertoaret til min farmor. Krokankaken er en ekte festkake som var obligatorisk i de fleste anledninger da jeg vokste opp: bryllup, barnedåp, konfirmasjon og runde dager, anledninger der man var mange samlet og man trengte flere kaker. Farmor fyller 85 i mai, og ga seg med å bake for noen år siden. Siden har jeg ikke sett en hjemmelaget krokankake på kakebordet. Det måtte gjøres noe med, for dette er en fantastisk god kake. Kaken lages med bunn av sukkerbrød i flere lag, og mellom lagene fylles den med en blanding av vaniljekrem og smørkrem. Kaken kalles også Astridkaken. 

Oppskriften er min farmors, og jeg har gjort ørsmå endringer: jeg bruker vaniljestang i kremen i stedet for vaniljesukker. Hun pleide også bare dele kaken i to, har kremen mellom og på toppen, og strø krokan oppå der igjen. Jeg ville ha tre lag kake med krem mellom, og krokan rundt hele kaken (også på sidene). Derfor smører jeg bare smørkrem rundt hele for at krokanen skal henge fast på sidene. 

Kaken på bildene under er en kake i to etasjer. Det var mange gjester i besøket denne ble servert og man trengte mye kake. Oppskriften er til én kake laget i springform 24 cm i diameter.

Krokan:
1 ss smør
200 g sukker
200 g mandler

Mandler finhakkes. Legg klar et ark med bakepapir på en flate som tåler varme. Smelt smøret i en stekepanne, og rør i sukker og hakkede mandler. Trekk pannen til siden når krokanen har fått en fin brunfarge. Hell over på bakepapiret og smør utover. La avkjøle før krokanen knuses fint.

Sukkerbrødbunn:
4 egg
2 dl sukker
1 dl potetmel
1 dl hvetemel
2 ts bakepulver
Visp egg og sukker til eggedosis. Vend forsiktig i siktet mel og bakepulver. Hell røren i smurt form og stek på 190 grader i ca 35 min. Hvelv kaken direkte på en rist mens den ennå er i formen og avkjøl slik. Ta ut av formen når den er kald og skal brukes.

Vaniljekrem:
3,5 dl kremfløte
1 vaniljestang
1 ss sukker
2 ss Maizenamel
1 eggeplommer

Snitt vaniljestangen i to på langs og skrap utav frøene. Ha både frø og stang i fløten. Kok opp, ta bort fra varmen og la trekke i 15 min. Ta utav vaniljestangen. Tilsett sukker og Maizenamel og gi et nytt oppkok under omrøring. Rør i eggeplommen og avkjøl til romtemperatur.

Smørkrem:
500 g smør
500 g melis
1 ts vaniljeekstrakt (valgfritt)

Romtemperert smør røres lyst og luftig sammen med melisen. Del den ferdige smørkremen i to like store porsjoner. Halvparten blandes med vaniljekremen. Pass på at begge kremer har samme temperatur når de blandes sammen, ellers vil kremen skille seg. 
De to kremene må ha samme temperatur før de blandes sammen.
Sammensetning av kaken:
Sukkerbunnen skal være helt avkjølt og tas ut av formen. Del bunnen i tre deler. Blandingen av vaniljekrem og smørkrem fordels i lagene mellom bunnene. Legg på topplokket av kaken.

Har man vaniljeekstrakt gir det en ekstra god smak til smørkremen som smøres på toppen og rundt kantene på kaken. Til slutt dekkes hele kaken med et tett lag krokan. 
  
 Bedre enn dette blir det ikke. En skikkelig festkake til hvilken som helst anledning.


Stjerneskudd på kaken mens den serveres!




2 kommentarer:

  1. Denne kaken bringer fram et godt barndoms minne. Min mormor pleide å bake den og jeg elsket denne kaken som barn. Den er fremdeles like god synes jeg :-)

    SvarSlett
  2. Ikke sant?? Burde ikke gå i glemmeboken!

    SvarSlett