Søk i denne bloggen

søndag 1. april 2012

Påskemuffins med appelsin, marsipan og Kvikklunsj

Påskemuffins må omfavne hele påsken synes jeg, og de viktigste elementene er appelsin, marsipan og Kvikklunsj. Appelsinsmaken kommer godt frem både med revet skall og saften. Små marsipanbiter i røren ga en godt kontrast og en fin overraskelse i muffinsene. I tillegg er naturligvis muffinsene gule. Kvikklunsj i kremen ble kjempegodt, og det er noe jeg skal gjøre igjen selv om det ikke er påske. Til slutt ble muffinsene pyntet med egg. Kan det bli bedre??


Til 12 muffins:
100 g romtemperert smør
1 dl sukker
2 egg, helst romtempererte
2 dl hvetemel
1 ts bakepulver
1/2 ts vaniljesukker eller -ekstrakt
revet skall av 1 appelsin
1/2 dl appelsinsaft
noen dråper appelsinekstrakt (valgfritt)
gul matfarge (valgfritt)
100 g marsipan

Smør og sukker røres hvitt. Ha i ett egg om gangen og pisk godt mellom hvert. Røren skal være luftig som eggedosis. Ha i hvetemel, bakepulver og vanilje. Vask appelsinen godt i varmt vann før skallet rives. Ha i sammen med saft og eventuelt ekstrakt. Ha så i gul matfarge. Helt til slutt skjæres marsipanen i små biter eller smuldres den i røren. Jeg brukte grønn marsipan først og fremst fordi jeg hadde en åpnet pakke, men det ble også stilig fargekontrast i muffinsene. Skikkelig vårlig og grønt!

Før og etter steking

Stek muffinsene på 180 grader i ca 12 min. De skal bli så vidt tørre på overflaten. Avkjøl på rist før man har på  krem.

Krem:
200 g romtemperert smør
ca 250 g melis
1 plate Kvikklunsj

Finhakk Kvikklunsj og sett til side. Rør smør mykt og ha i melis. Rør til passe konsistens og juster eventuelt med mer melis. Bland i Kvikklunsjen. På grunn av kjeksbitene i kremen må man bruke stor åpning i sprøyteposen. Sprøyt krem langs ytterkanten av muffinsene og lag et rede som eggene kan ligge i. Ha til slutt i egg. Jeg brukte små, fargerike Jelly Beans.






Ønsker dere alle en riktig god påske!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar