Søk i denne bloggen

fredag 6. april 2012

Katrines Kvikklunsjkake

Planen var at jeg nå i påsken skulle lage den kaken vi vanligvis omtaler som Kvikklunsjkake, en vanlig sjokoladekake med en kjempegod glasur. Kvikklunskake er sjokoladekaken fra min oppvekst, og en av mammas spesialiteter. Jeg har laget den før (se innlegget Prinsessekake og Sjørøverkake) og planen denne gangen var å virkelig påskepynte den, med Kvikklunsj så klart.

 
Men så hadde det seg slik at vi hadde noen eggehviter til overs som jeg burde bruke. Derfor ble dette en helt annen kake enn jeg opprinnelig hadde tenkt, utenom pynten. Denne kaken inneholder mye Kvikklunsj, både i marengsbunnen og i kremen, så den bør virkelig hete Kvikklunsjkake. Salte peanøtter i bunnen gir god kontrast til søt og myk krem.

Dette er en relativt liten kake. Ønsker man den større kan man doble antall bunner og mengde krem.


3 eggehviter
100 g usaltede nøtter/mandler
100 g salte peanøtter
1 ss kakao
1 plate Kvikklunsj
1 ts vaniljesukker
2 dl sukker

Mal nøtter fint, ha i Kvikklunsj og mal videre til den er knust. Pisk eggehviter og ha i litt og litt sukker. Ha i vaniljesukker til slutt. Bland eggehviter forsiktig med malte nøtter og sjokolade. Tegn tre sirkler à 18 cm i diameter på bakepapir. Fordel røren i de tre sirklene og stryk dem jevne innenfor sirkelkanten. Stek i forvarmet ovn på 175 grader i ca 20 min.

Krem:
300 g smør
1 ts vaniljeekstrakt eller -sukker
300 g melis
1 plate Kviklunsj

Kvikklunsjen finhakkes. Smør røres mykt, og tilsettes melis og vanilje. Rør lyst og luftig og kremete. Bland til slutt i hakket Kvikklunsj.
   
Når bunnene er avkjølte haes 1/3 krem på nederste bunn og 1/3 på neste. Legg på siste bunn, og smør resten av kremen rundt kaken. Til toppen lager man en sjokoladeglasur lik den på den opprinnelige Kvikklunsjkaken:

20 g smør
1 ts vaniljeekstrakt eller-sukker
2 ss sterk kaffe
1/2 ss kakao
200 g melis

Smelt smøret og bland i resten av ingrediensene. Smør glasur på toppen av kaken.

Å pynte med Non Stop lagt som blomster er slik mamma alltid pyntet Kvikklunsjkaken :-) Rundt kanten av kaken hat jeg satt halve Kvikklunsjstenger tett i tett, og til slutt knyttet et gult sløyfebånd rundt. Skikkelig påskesnop.


 
 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar