Søk i denne bloggen

tirsdag 3. april 2012

Betasuppe



En god betasuppe er perfekt påskemat. Salt og varm etter lange turer i fjellet eller late dager i hytteveggen. Perfekt også som trøstemat dersom været slår feil. Er man heldig å ha fett etter pinnekjøttet (for eksempel i fryseren fra jul slik som jeg) setter det ekstra god smak på kraften. Ellers er det en god idé å koke kraft på benet i lammelåret og bruke det som basis.

Både fårekjøtt og svin smaker godt i suppen. For eksempel rester etter lammesteken eller pinnekjøtt. I all enkelhet er også vanlig pølse absolutt godt nok.

Denne oppskriften skulle ideelt sett hatt vekt som måleenhet på grønnsakene, men jeg har ikke veid opp mens jeg lagde suppen. Jeg prøver å tenke på hvor mye hver spiser av hver sort, og tilpasser etter beste evne. Blir som regel litt for mye... Kjempegodt med supperester til lunsj dagen etter!

Til 4 personer:
6 poteter
4 gulrøtter
1 liten kålrabi
½ purre
1 løk
500 g pølse og/eller kjøtt
noen håndfuller frosne erter
ellers grønnsaker etter eget ønske
2 l kjøttkraft eller 2 l vann og fett fra pinnekjøtt
laurbærblad og timian
salt og svart pepper

Ofte brukes også hele byggryn i betasuppe.

Grønnsaker kuttes i noen lunde like store biter (eller «beter», derav navnet «betasuppe»). Hell på kraft og kok opp. Ha i laurbærblad og timian. Kok ca 15 min til grønnsakene er ferdige. Varm opp erter og kjøtt/pølse, og smak til med salt og pepper helt til slutt.

Serveres med flatbrød ved siden av, eller som min far gjør, smuldre flattbrødet i suppen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar