Søk i denne bloggen

tirsdag 10. april 2012

Bakst med hvitløk og persille

I USA heter det biscuit, men er det noen som kan hjelpe meg med et godt norsk ord for disse herlige kakene, kjeksene, baksten eller hva det nå blir?? Alle ordene minner meg om noe søtt, og det er feil. Disse er salte og med mye smak. I USA serveres de ofte til frokost med hvit saus til (biscuits and gravy) eller man finner dem på menyen som en forrett eller siderett. De smelter virkelig i munnen og bør spises helt ferske. Man kan lage dem uten hvitløk og persille også, men jeg synes denne kombinasjonen er fantastisk god.

Jeg lagde bare halv porsjon, 12 stk, til 7 personer. Det var tabbe!! De er relativt små, ca 2-2,5 cm i diameter. Kunne spist dobbel så mange. Disse ble servert til lammelåret i påsken, men passer til absolutt alt! Må virkelig prøves. Det er ikke nødvendig å steke dem i silikonform slik som jeg gjorde, de renner ikke utover.

Til 24 stk:
5 dl mel
2 ts bakepulver
60 g kaldt smør
1/2 ts fint salt
2 dl melk
1-2 potter bladpersille
8 fedd hvitløk
1 ts grovt salt

Persille finhakkes eller -klippes, og hvitløk knuses med en ts grovt salt.

Mel, bakepulver og fint salt kjøres i en kjøkkenmaskin sammen med smøret, eller smuldres sammen med fingertuppene. Bland i persille og hvitløk. Ha i melk, og bland bare akkurat nok til at deigen henger sammen. Del deigen i to og rull to like store pølser på ca 2-2,5 cm i diameter. Skjær hver pølse i 12 like deler. Legg dem på bakepapir med flat topp eller rull hver bit til en liten bolle. Stek i forvarmet ovn på 180 grader i ca 12 min. De skal akkurat bli gyldne på toppen.


Mens de ennå er varme haes en liten smørklatt på hver biscuit. Pynt gjerne også med et lite persilleblad.

Andre urter og smaker er også kjempegodt i, som basilikum, koriander, ingefær eller chili.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar