Søk i denne bloggen

torsdag 5. april 2012

Påskebrød med bakt egg

I år som i fjor måtte jeg lage et deilig påskebrød med egg som bakes sammen med brødet i ovnen. I fjor ble det påskekrans, mens i år hadde jeg så mye stæsj i brødet at jeg ikke klarte å lage krans utav den. Da ble det brød i stedet, med en liten flettet pynt på toppen.


Hadde jeg vært hjemme med all matfargen min hadde jeg farget eggene på forhånd  slik som Nyte med bloggen Vi spiser godt, sundt og billig uten å sløse... Her på hytten ble det lutt tusj etter steking. Ikke noe å skryte av, men brødet smakte fortreffelig.

1 liter hvetemel
1 pakke gjær
1/2 ts salt
2 ss matolje
lunkent vann
2 ts oregano
1 kule Mozarella
100 g skinke
2 ss soltørkede tomater marinert i olje
6 egg
2 eggeplommer

Bland mel, gjær, oregano og salt. Løs gjæren opp i ca 2 dl lunkent vann og tilsett. Ha i lunkent vann til deigen er passe klissete. Kna godt. Dekk til og sett til heving på et lunt sted. La heve til dobbel størrelse, ca 30-60 min.

Mozarella, skinke og soltørkede tomater skjæres i små terninger. Når deigen har hevet knas først luften ut. Skjær av en bit på størrelse med en knytteneve og legg til side.Tilsett ost, skinke og tomater i resten av deigen, bland godt og trykk ut på en bakeplate med papir. Stikk hull i den butte enden av egget og sett ned i deigen med hullet opp.


Resten av deigen deles i tre like store biter og alle tre rulles i like tynne og like lange pølser. Flett pølsene og legg oppå brødet innimellom eggene. Pensle brødet med eggeplommer for å få en fin, påskegul farge. Stek brødet i forvarmet ovn på 200 grader i ca 25 min. La avkjøle litt før det brytes opp slik at alle får hver sitt egg.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar