Søk i denne bloggen

tirsdag 27. mars 2012

Ferskvannsørret med tyttebærkrem

For mange år siden var jeg på en kjempekoselig tur til Schwarzwald-distriktet i Tyskland, og der spise jeg en lunsjrett som jeg ennå tenker på. Det er over ti år siden, men får ikke de gode smakskombinasjonene ut av hodet. Jeg har nå prøvd å gjenskape retten, og vil ikke skryte på meg at det ble identisk (har ikke perfekt hukommelse dessverre), men det ble i hvert fall et nydelig måltid.


Den første forskjellen er selve fisken. Ørreten jeg fikk servert var hvit/grå og ikke rød som den jeg hadde kjøpt. Nesten hvert eneste hus oppover dalen der vi bodde hadde sin egen liten ørretmerr med fersk fisk i. Vedder på kokken bare stakk hodet ut av vinduet og plukket en fersk ørret rett fra vannet. Til sommeren vil jeg reise til fjells og fiske egen ferskvannsørret.

Den neste forskjellen var selve tyttebærkremen. Det ble kjempegodt og en god kontrast til fisken slik jeg beskriver den her, bare med kremfløte og tyttebær, men neste gang vil jeg prøve å også blande med en spiseskje rømme.

Mengden passer fint som en lunsjrett eller kveldmåltid. Vil man servere retten som forrett ville jeg bare servert én toast til. Til hovedrett kan man gjerne servere en hel fisk i stedet for en halv. Jeg er så heldig å ha igjen hjemmelaget tyttebærsyltetøy fra i høst. Fikk aldri tid til å blogge om det, og nå venter jeg til det er sesong igjen!


Til to personer:
1 liten ørret
Smør til steking + salt og pepper
4 skiver hvitt brød
4 ss kryddersmør
1 dl kremfløte
2 ss tyttebærsyltetøy eller rørte tyttebær
Salat til pynt

Smør skivene på begge sider, og stek dem i panne noen minutter på begge sider til de er gyldne og sprøe. Legg på serveringsfatet.

Ørreten kan helt sikkert stekes hel og så dele den i to, men jeg valgte å lage to fileter av den, men beholde skinnet. Skjær noen snitt i skinnet og stek med skinnsiden ned på middels varme til den er akkurat gjennomstekt. Krydre med salt og pepper. Legg fisken på serveringsfatet.

Kremfløten halvpiskes og blandes så med tyttebærsyltetøy. Server ved siden av fisken. Drypp til slutt litt syltetøy på fisk og krem. Det er vel i bunn og grunn en sensommerrett dette, med tyttebærene og ørreten, så på tide å planlegge ferien!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar