Søk i denne bloggen

søndag 1. januar 2012

Hvit dame


Den hvite dame er dronningen av alle kaker. En stor bløtkake med marsipanlokk. Kaken skal ha minst to, men helst tre eller fire lag med bunn og krem mellom. Nederste laget skal helst være makronbunn av nøtter eller mandler. I tillegg til krem bør det også være syltetøy og eventuelt frukt.

Til denne anledningen brukte jeg aprikosmarmelade (for det har farmor sagt er best) og et lag med tynne bananskiver mellom hver bunn.

Det gøyeste av alt er jo pyntingen. Så lenge det er krem og marsipanlokk er resten opp til fantasien! Dette ble en verdig avslutning på en kjempegod jule- og nyttårsfeiring!

Makronbunn:
4 eggehviter
175 g melis
175 g mandler eller hasselnøtter

Mal mandlene eller nøttene (man kan gjerne bruke en blanding av de to hvis ønskelig), og bland med melis. Stivpisk eggehviter. Vend det tørre forsiktig i eggehvitene med en slikkepott. Ha bakepapir i bunnen av en kakeform på 24 cm i diameter. Ha røren i formen, og stek på 160 grader i ca 45 min. Avkjøl i formen.

Sukkerbrødsbunn:
4 egg
2 dl sukker
1 dl potetmel
1 dl hvetemel
2 ts bakepulver

Visp egg og sukker til eggedosis. Vend forsiktig i mel og bakepulver. Smør samme formen som var brukt til makronbunnen med flytende margarin eller smeltet smør. Hell i røren og stek på 200 grader i ca 35 min. Hvelv kaken direkte på en rist mens den ennå er i formen og avkjøl slik. Ta ut av formen når den er kald og skal brukes.

Fyll:
Ca 8 dl kremfløte
2 ss sukker
2-3 bananer
Ca 300 g aprikosmarmelade (eller annet syltetøy)
1 dl farris eller annen væske
1 marsipanlokk
Bær eller annen pynt
1 plate gelatin
Glyserin (valgfritt)

For at makronbunnen skulle sitte godt på fatet smurte jeg undersiden med bitte litt smørkrem. Rørte sammen 1 ts mykt smør med 2 ts melis, og smurte det langs kanten. Oppå bunnen tok jeg ca halvparten av syltetøyet og smurte jevnt utover. Banan ble skjært i tynne skriver og lagt oppå syltetøyet. Kremen stivpiskes med sukker. Til dette laget brukte jeg ca 1/4 av all kremen.

Sukkerbunnen deles så i to (eller tre hvis du er tøff, trenger da mer syltetøy, banan og krem). Legg ene bunnen oppå kremen. Bruk gjerne den som er mest ujevn, for den kan enklere jevnes ut i midten enn på toppen av kaken. Sukkerbunn bør helst dynkes for at den skal bli saftig og ikke tørr. Kan dynkes med hva som helst, og det mest vanlige er sitronbrus, appelsinbrus eller melk. Min mor bruker ofte jusen fra en boks hermetisk ananas, og det eneste jeg hadde i hus var Farris med sitronsmak. Fungerer også veldig bra! Dynk godt, spesielt på kantene der den kanskje er litt hard.

Ha så på resten av syltetøyet, resten av bananen og smør igjen på ca 1/4 av den piskede kremen. Der kaken trengs å jevnes ut brukes litt ekstra krem. Til slutt legges toppen på kaken, og dynkes den også. På toppen av kaken og rundt kantene smøres krem. Hold igjen litt krem som skal brukes til å sprøyte nede langs kanten etter at marsipanlokket er lagt på.

Jeg ville rulle midten av marsipanen utover og fylle med frukt i midten. Jeg valgte å skjære i lokket før jeg la det på, men det kan være like enkelt å gjære det etter at den er kommet på kaken hvis man har en skikkelig skarp kniv! Jeg målte med et tefat i midten av lokket, og markerte sirkelen med litt konditorfarge. Skar så i lokket slik at jeg fikk 8 snipper. Hver av snippene rulles tilbake og danner en rosett i midten.


Frukten ble vasket og tørket og lagt i midten av rosetten. Jeg brukte to eplebåter med skall, to pærebåter med skall, 6 halve, ferske aprikoser, en liten drueklase, noen fysalis uten blader, noen jordbær med det grønne og en håndfull blåbær. For å holde de små bærene på plass smeltet jeg en plate gelatin og helte over i en tynn stråle. Resten av frukten ble penslet med glyserin for at den skulle få en skinnende overflate.














Rundt frukten pyntet jeg med glittergelé og perler, og nede langs kanten spurtet jeg kremroser for å skjule marsipanskjøten mot fatet.

Gratulerer med dagen onkel, og godt nyttår!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar