Søk i denne bloggen

søndag 17. april 2011

Påskekrans



Et fantastisk, gult frokostbrød som er enkelt å lage og som sørger for at man får egg til frokost også. Tar jo litt tid å lage, så dette blir nok helst lunsj hos oss! Eggene bør males etter steking slik at det ikke kommer for mye farge over på brødet.

Jeg bruker ikke faste mål når jeg lager brød. Jeg tar en vurdering av hvor mye brød vi trenger og tilpasser mengden mel til det, bruker ca 100 g pr pers. I dette brødet bruker jeg 2/3 hvetemel og 1/3 semulegryn. Når jeg har bestemt mengden mel varmer jeg opp ca mengde væske og har i litt og litt til den blir akkurat passe klissete.


Til 6 personer:
400 g hvetemel
200 g semulegryn
1 ts salt
1 pk gjær
2 ss olje
Ca 2 dl lunken melk
6 egg til toppen
3 eggeplommer til å pensle brødet med


Bland alt det tørre. Ha i olje. Løs gjæren opp i en liten del av melken. Bland i melet. Spe på med melk til deigen kan knas, men fremdeles er ganske klissete. Kna godt i ca 5 min. Strø litt mel på toppen og legg litt plastfolie løst oppå. Sett på et lunt sted i ca 1 time.

Kna deigen på nytt og lag en lang pølse som settes sammen i en sirkel. Stikk hull i eggene i den butte enden, og sett den spisse enden ned i brødet. Skal man lage krans til flere personer kan man lage små rundstykker inni kransen og sette ett egg i hvert rundstykke.

La etterheve i ca 45 min. Pensle hele kransen med eggeplomme for å få den fine påskefargen. Stekes på 220 g i 20 min. Avkjøl på rist og dekorer eggene. Brødet er mykt og luftig og kommer til å forsvinne på en, to, tre.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar