Søk i denne bloggen

mandag 31. oktober 2011

Gresskarsuppe

Jeg har en del matvaner, og en av dem er å lage denne gresskarsuppen til Halloween hvert år. Det er en kjempegod grønnsakssuppe proppfull av smak. Den har en nydelig farge som kommer både fra gresskaret, safran og paprikapulver. Smaken blir fremhevet av sitronsaft og persille.



Suppen er en ren vegetarsuppe, men jeg savner ikke noe som helst i den. Den er utmerket slik den er. Den ble laget i fjor også, men da glemte jeg å ta bilder (var visst sulten..), så her kommer den i reprise.


Til 4 personer:
1 purre
1 løk
2 ss olje
1 ½ liter vann
2-3 hønsebuljongterninger
Kjøttet av ½ gresskar
4-5 poteter
4 gulrøtter
½ sellerirot
2-3 stilker selleri
Salt og pepper
Safran eller gurkemeie
2 ts paprikapulver
Kajennepepper
saften av en halv sitron
4 ss hakket persille eller koriander

Purre og løk finhakkes og freses i olje. Skjær de andre grønnsakene i terninger og ha i sammen med vann og buljongterning. Kok til grønnsakene er møre, ca 20 min. Ha i safran, paprikapulver, kajennepepper og sitronsaft, og smak til med salt og svart pepper. La trekke 5-10 min til. Ha til slutt i fersk, hakket persille eller koriander.

Serveres gjerne i gresskaret etter at kjøttet er skrapt utav. På toppen kan man strø ristende gresskarkjerner.


Etter at suppen var spist opp skar min mann en lykt av gresskaret.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar