Søk i denne bloggen

onsdag 23. februar 2011

Den ultimate sjokoladedessert

Dette er den absolutt aller beste sjokoladedesserten som finnes. Jeg finner ikke superlativer nok for å beskrive den. I en vanlig norsk restaurant i dag hadde den aldri blitt servert alene, men med en fruktsaus av bringebær eller pasjonsfrukt eller med en hvit type is eller med en kombinasjon av dette pluss kanskje litt til. Dette er alltid godt, men helt personlig så liker jeg den rendyrkede enkle smaken av bare sjokolade. Den skal nytes helt alene slik den er. Og det var slik jeg fikk denne desserten servert aller første gang på restauranten Au Stekerlapatte i Brussel.

Denne er veldig enkel å lage, men må lages dagen før den skal servers og stå kaldt over natten. Husk å ta ut fra kjøleskapet i tide slik at den får romtemperatur til servering.

Til 6 personer:
250 g mørk sjokolade
125 g smør eller margarin
100 g melis
3 eggehviter
5 eggeplommer
2 dl kremfløte

Smelt sjokolade og smør sammen. Stivpisk eggeplommene med 40 g melis, og eggehvitene med 60 g melis. Husk at vispene må være helt rene og fettfrie når man visper eggehviter, ellers får man dem ikke stive. Visp til slutt kremfløten stiv.

Bland sjokoladen og smøret først med eggeplommene, så med eggehvitene og til slutt med fløten. Hell oppi en skål eller porsjonsformer og la stå kaldt over natten.

Smelting av sjokolade og smør

De fire delene før de blandes sammen



5 kommentarer:

  1. Den er helt nydelig. Laget den i kveld for å ha i morgen på nyttårsaften. Byttet ut halvparten av smøret med Cocosa (kokkosfett) og pyntet på toppen med grovmalte mandler blandet med litt amaretto. Laget også noen pikekyss av resten av eggehvittene for å pynte opp litt på fatet. Gleder meg - takk for tipset!

    SvarSlett
  2. Stilig!! Skal huske på det til neste gang. Send gjerne bilde :-)
    kat77stu<a<gmail.com

    SvarSlett
  3. Dette er en sjokolademousse slik den lages i mellom og syd europa.
    Den er farlig god og meget tung oversatte en tilsvarende oppskrift fra fransk for 16-17 år siden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Høres riktig ut. Som jeg skriver fikk jeg den servert første gang i Brussel, og oppskriften er fra en flamsk kokebok! Farlig god er godt beskrivende! Takk for kommentar :-)

      Slett
  4. Laget denne nettopp - full score på smakstesten fra slikkepotten ihvertfall. Satse på at det holder med fem timer i kjøleskap, jeg kjølte ned serveringsstedene i isvann for at det skulle gå litt kjappere.

    Ser denne posten er ganske gammel, men den kom høyt opp på googleresultatet når jeg søkte på enkel sjokoladedessert. Litt for mye visping i for mange omganger til at jeg vil kalle den enkel, men satser på et bra resultat!

    SvarSlett