Søk i denne bloggen

tirsdag 13. desember 2011

Lussekatter på tampen

På vei inn døren etter jobb i dag bestemte jeg meg for at det måtte bli Lussekatter til kvelds. Jeg lagde en liten porsjon og jeg lagde små Lussekatter som passer perfekt i små barnehender. Deigen ble satt til heving før middag, og bollene ble bakt ut mens de små så på barne-TV. Så deilig med ferskt bakverk før sengetid!


Til ca 12 små Lussekatter:
3 dl hvetemel
1/2 pk gjær
1 1/2 dl melk
1/4 ts safran
1/4 ts kardemomme
1/4 ts salt
1/2 ss sukker
2 ss solsikkeolje

Jeg valgte å bruke olje i deigen i stedet for smør, da er den så mye enklere å jobbe med, og klisser ikke.

Bland alt det tørre, og ha i olje. Løs opp gjæren i lunken melk, og ha i deigen. Elt godt, og sett til heving i ca 30-45 min.


Kna luften ut av deigen og lag fine Lussekatter. Legg rosiner i vann før de brukes, da tørker de ikke inn under stekingen. Pynt med rosinene. Etterhev Lussekattene i 30 min. Pensle forsiktig med en eggeplomme, og stek på 220 grader i 10 min. Avkjøl litt og spis opp alle sammen!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar