Søk i denne bloggen

søndag 11. desember 2011

Paella med skalldyr

Paella er en deilig, spansk risrett som kan spises både med skalldyr, fisk, kylling eller annet kjøtt, og ofte blandes flere typer av både fisk og kjøtt. Jeg elsker skalldyr, og liker å fylle paellaen til randen med det. Har også en drøm om en gang holde en stor utendørs sommerfest med to-tre store paellagryter fylt med forskjellige sammensetninger av kjøtt og fisk. Ja ja, det er en stund til sommeren ennå, og jeg drømmer meg i mellomtiden bort med denne skalldyrspaellaen.


Til 4 personer:
3 dl ris
1 løk
1/2 purre
2 fedd hvitløk
1/2 rød paprika
1/2 gul paprika
1 rød chili
4 tomater
1 terning fiskebuljong
6 dl kokende vann
1/2 ts safran
100 g frosne erter
250 g scampi
250 g kamskjell
250 g friterte blekksprutringer
salt og pepper

Hva man bruker av skalldyr er helt opp til hva man liker. Også fisk som laks, sei, torsk, steinbit osv. er kjempegodt. Jeg liker veldig godt å blande fisk å skalldyr også.

Finhakk løk og purre, og stek i olivenolje til alt er mykt. Finhakk paprika og chili, knus hvitløk og la alt surre med i ca 5 min. Skru opp varmen og stek risen i noen minutter. Ha i kokende vann, buljong og safran. Fjern stammen fra tomatene og skjær dem i terninger. Ha i sammen med risen. Sett på lokk og la småkoke i 10-15 min. Hell på mer kokende vann hvis det begynner å bli tørt.

Risen får en fin, gylden farge av safranen.

I mellomtiden gjøres skalldyr klar. Stek scampi og kamskjell slik at de får en fin gyllen skorpe, men ikke så lenge at de blir seige. Friterte blekksprutringer stekes i godt med nøytral olje slik at de blir sprøe.

Når risen er akkurat myk varmes erter i paellaen, blandes i skalldyr og smakes retten til med salt og pepper. Blekksprutringer kan godt legges på toppen i stedet for å blandes i.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar