Søk i denne bloggen

onsdag 28. desember 2011

Romjulslaks


Minst en gang i romjulen, og som oftest 2. juledag spiser vi laks. En god avveksling til den andre julematen. Denne gangen ville jeg prøve en ny vri, og fant en spennende oppskrift på bloggen Siv baker og steker: Five-spice glasert laks. Five-spice er fem spennende krydder, i hvert fall i kombinasjon med fisk: pepper, kanel, nellik, fennikel og anis.

Med disse krydderne ble det laget en marinade som også besto av honning, soya og hvitløk. Jeg lot den marinere i flere timer i kjøleskap så smaken virkelig satt seg i fisken, og dette er nok en smakssak.


Til laksen lagde jeg båtpoteter som jeg krydret med rosmarinsalt og pepper og strødde sesamfrø over før de ble bakt i ovnen.

I tillegg lagde jeg grønne bønner rullet i bacon. Dette er et tilbehør jeg virkelig elsker og som passer til det aller meste av kjøtt- og fiskeretter, samtidig som det også gjør seg på koldtbordet eller en buffét.

Til 10 bunter:
500 g grønne bønner/ aspargesbønner/brekkbønner
10 skiver tynt bacon
1 sjalottløk
Grovkvernet svart pepper

Skjær endene av bønnene og fjern tråden hvis den er tykk. Damp bønnene på rist til de er akkurat møre, ca 8 min. Fordel bønnene i 10 deler, og rull en skive bacon rundt hver bunt. Finhakk sjalottløk og stek den blank på svak varme. Skru opp varmen og stek baconet sprøtt på alle sider. Pepre med grovmalt svart pepper.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar