Søk i denne bloggen

søndag 25. september 2011

Høstkake

I dag har vi vært på epleslang i hagen til mine foreldre. Plukket masse epler, og vi har laget store mengder eplemos som fryses. Til middag ble det pai med mye godt, også epler, og så måtte det bare lages eplekake.



I tillegg til epler tok jeg også ferske blåbær og hasselnøtter i. Ferske blåbær i slutten av september er ikke så vanlig, men foreldrene mine har et amerikansk blåbærtre i hagen med blåbær som modnes veldig sent. De er akkurat begynt å bli blåe nå, og vi håper at det kommer litt sol så vi kan plukke flere neste helg.

Ferske hasselnøtter kommer også fra foreldrene mine. Når nøttene er ferske er de mye mykere og har en mildere nøttesmak. Utrolig godt i denne kaken.



Kakeoppskriften er enkel belgisk eplekake. Nøtter og blåbær tilsettes sammen med eplebitene. Strø gjerne perlesukker og kanel på toppen. Brukte en rund form i dag, og serverte naturell (selv om jeg hadde utrolig lyst på kanelis til...). 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar