Søk i denne bloggen

søndag 4. september 2011

Pasta med svinefilet og spinat

En annerledes og nydelig pastasaus. Må  innrømme at jeg av og til bruker mer tid på å finne ingredienser som spinat og mascarponeost enn å lage selve middagen, dessverre. Frossenspinat fungerer veldig fint, og det får man heldigvis tak i de fleste steder.

Osten gjør sausen mild og myk og er herlig sammen med spinaten og svinekjøttet.

Til 4 personer:
500 g svinefilet
300 g spinat
1 beger mascarpone (250 g)
3 fedd hvitløk
1 potte fersk basilikum
salt og pepper
Ca 400 g spagetti eller tagliatelle

Begynn med å koke pastaen i godt saltet vann med litt olje.
Skjær svinekjøttet i små terninger eller tynne strimler. Brun i en stekepanne på sterk varme til alle sidene har fått farge. Krydre med salt og pepper og sett til side.

Finhakk hvitløk og fres i litt olivenolje i et par minutter. Bruker man frossen spinat bør den tines litt på forhånd, gjerne i mikrobølgeovnen. Ha spinat i med hvitløken. Bruker man fersk spinat kan den gjerne klippes i mindre stykker etter at den har falt sammen og er ferdig.

Smelt mascarponeost i stekepannen sammen med hvitløk og spinat på minimum varme. Ha i svinekjøtt og varm alt til det er gjennomvarmet. Ta bort fra platen og tilsett grovhakket basilikum. Smak til med salt og pepper.

Hell vannet av pastaen og bland gjerne i litt god olivenolje. Server pasta med svinefilet- og spinatsaus over.


1 kommentar:

  1. Takk Katrine, ja klart du kan det. :) Jeg trodde jeg hadde lagt deg i bloggrollen min, men det hadde jeg visst ikke. Du lager jo så utrolig mye godt som jeg bør prøve. Nå må du inn i bloggrollen min, slik at jeg kan komme innom oftere. :)

    SvarSlett