Søk i denne bloggen

torsdag 29. september 2011

Krydderkake i mange varianter

Forrige helg var det fotballcup her i bygden, og idrettslaget trengte kaker til deltagerne. Da måtte jeg selvfølgelig trå til (benytter meg av en hver anledning til å bake kake). Kakene ble pyntet med fargene til idrettslaget.

Samme dag var det bursdagsbesøk for en venninne og jeg tok med en kake til henne også. Til slutt tok jeg litt kakedeig i en liten avlang form og lagde en minikake til min mormor og gamle tante som jeg tok med på besøk til dem.

Kakeoppskrift til en stor rund form:

  • 300 g smør
  • 3 dl brunt sukker
  • 4 stk egg
  • 1 1/2 ts stabilisator (SP) - valgfritt
  • 5 dl hvetemel
  • 1 ts bakepulver
  • ½ ts malt kanel
  • ½ ts malt ingefær
  • ¼ ts malt nellik










    Egg og smør bør ha romtemperatur. Pisk smør og sukker lyst og luftig. Ha i ett og ett egg om gangen og pisk godt mellom hver gang. Etter eggene kan man ha i stabilisator. Dette er for at eggene skal gi jevn heving til kaken, og for at den ikke skal falle sammen på midten etterpå. Når stabilisatoren er i skal røren piskes til den er helt jevn og silkemyk.





    Ha så i mel, bakepulver og krydder. Smør kakeformen og ha i deigen. Stek på 180 grader i ca 50 minutter (litt mindre hvis man har et tynt lag i langpanne).




    Til denne langpannekaken brukte jeg samme oppskrift som til stor rund form. Kaken stekte bare ca 25 min. Stikk i den for å sjekke om den er ferdig. Den er skjært i firkanter og pyntet med gul sukkermasse (fondant). Massen er festen til kakestykkene med litt melisglasur. Jeg hadde svart farge i glasuren og skrev bokstavene til idrettslaget på toppen: Hetlevik Idrettslag.




    Denne kaken stekte jeg i rundt form. Brukte samme svarte glasur for å lage mønster og blomstene er laget av samme gule sukkermasse som over. Den er presset ned i en form fra First Impressions Mold.


    Til slutt er den lille kaken dekket med hvit sukkermasse som er festet til kaken med melisglasur. Rosene og bladene er også festet med glasur.





    Oppskriften er hentet fra matprat.no

    Ingen kommentarer:

    Legg inn en kommentar