Søk i denne bloggen

onsdag 14. september 2011

Laks med lun potetsalat

En enkel middagsrett med smak av sommer. Laksen blir ekstra god hvis den blir grillet, men ovnsbakt er vel kanskje alternativet nå på høsten. Hjemmelaget potetsalat er kjempegodt, men i en travel hverdag er også ferdigkjøpt lov. Noe grønt ved siden av må til, og jeg elsker grønne bønner. Asparges, brokkoli eller blomkål er også godt.



Til 4 personer:
800 g laksefilet naturell eller marinert
8 mellomstore poteter
1 eple
ca 10 skiver sylteagurk
1/2 purre (den grønne delen)
1 dl kremfløte
1-2 dl yoghurt, crème fresh eller rømme
salt, pepper og paprikapulver
hele rosépepper til pynt
ca 500 g grønnsaker (grønne bønner, asparges e.l.)

Naturell laks krydres. Stekes i ovn på 200 grader i 20 min. Ta så ut av ovn og la hvile i 5 min før servering.

Kok poteter. I mellomtiden kuttes eple i terninger, purre finstrimles og sylteagurk finhakkes. Jeg bruker vanligvis et grønt Granny Smith-eple, men på denne årstiden er de dyprøde, norske Prinseplene vel så gode. Behold i så fall skallet på.

Den vanlige sausen i potetsalat er en blanding av rømme og majones. Jeg liker sausen litt mildere og brukte kremfløte og matyoghurt i stedet for. Ble kjempegodt, men dette er en smakssak og man kan bruke det man ønsker. Halvpisk kremfløten og bland i yoghurt. Smak til med salt, pepper og paprikakrydder.

Kokte poteter skrelles og skjæres i terninger. Blandes først med eple, purre og sylteagurk. Hell til slutt over sausen og bland godt slik at alle biter får litt saus på seg. Pyntes med rosepepper på toppen (en idé jeg har stjålet av mamma!)

Grønnsaker dampes eller kokes i lettsaltet vann. God middag!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar