Søk i denne bloggen

søndag 21. august 2011

Pepperkakemuffins med espressokrem

Nei, har ikke tatt feil av årstiden! Og det er heller ikke det at jeg gleder meg veldig til jul. Disse pepperkakene, eller spekulasjene, som det egentlig heter, brukes hele året i Belgia.Vi har selvfølgelig et lite lager liggende. Spekulasjer inneholder de samme krydderne som pepperkaker, men er en del mildere på smak. Jeg fikk veldig lyst til å prøve dem i muffins, med espressokrem på. Det ble herlige muffins med en svak pepperkakesmak som passer perfekt til silkemyk espresso.




Disse er de vi bruker mest. Kjøpes i Belgia.
Til ca 16 muffins:

100 g smør
1 dl sukker
3 egg
2 dl hvetemel
2 dl knuste spekulasjer eller pepperkaker
2 ts bakepulver
1,5 dl melk


Eggene bør ha romtemperatur. Pisk eggedosis av egg og sukker. Smelt smøret og ha i eggedosisen. Ha i det tørre og melk til slutt. Fyll opp muffinsformer ca 3/4 og stek i 15-20 min på 175 grader. Avkjøl.



Tips: I stedet for knuste kjeks kan man bruke hvetemel og de krydderne man vanligvis bruker i spekulasjer eller pepperkaker.


Espressokrem:
4 dl melis
230 g smør
2 ss finmalt espresso kaffepulver
2 ss vaniljeessens


Oppskrift på krem har jeg funnet på Passion 4 Baking. Har man ikke vaniljeessens kan man bruke 2 ss lunkent vann og 3 ts vaniljesukker.


Rør kaffepulver ut i vaniljeekstrakten og sett til side. Smør må ha romtemperatur. Røres lyst og luftig. Tilsett melis og rør til kremen er silkemyk. Tilsett vaniljeblandingen og rør den godt inn. Sprøyt rosetter på muffinsene og pynt med knuste pepperkakebiter.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar