Søk i denne bloggen

søndag 28. august 2011

Cake pops



Jeg elsker cake pops fordi man kan blande i det man ønsker og det man har, og derfor blir det ofte restekaker. Jeg kaster aldri mat (med mindre den er blitt dårlig), og leter stadig etter måter å utnytte rester på. Spiller ingen rolle at det jeg må legge til for å få en rett ofte er dyrere og mere enn selve resten. Prisnippet er at jeg kaster ikke mat.

Cake pops er perfekte fordi de består av restekake/kakeavskjær, smørkrem og ellers det man har i skapet. I disse blandet jeg i noen mislykkede karamelliserte pekannøtter. De skulle egentlig være til pynt på kake, men ble ikke fine det hele tatt. Pytt pytt, de smaker godt og kan jo bare blandes i cake pops!

Til ca 16 store cake pops:
Ca 400 g sjokoladekake
75 g pekannøtter eller valnøtter
8 Mariekjeks
250 g smør eller margarin
2 dl melis
2 ss kakaopulver
kakestrø eller miniperler til å rulle i

Bruk kakeavskjær, eller lag en liten langpannekake. Til disse popsene brukte jeg avskjær etter hjertekaker. Grovhakk nøttene og brekk kjeksene i små biter. Ikke la det bare bli smuler, det er godt med litt biter i. Skjær kaken i små terninger. Bland alt sammen.

Smør eller margarin må ha romtemperatur. Pisk smøret mykt og lyst. Ha i melis og kakao og rør til smørkrem. Ha kake, kjeks og nøtter i kremen og bland godt slik at det er krem innimellom alle kake- og kjeksbiter.

Sett frem muffinsformer og ha kakestrø eller småperler på et fat. Rull passe store baller av kakedeigen, rull i kakestrø på øvre halvpart og sett i form. De ser ekstra søte ut med en kjærlighetspinne på topp. Kan serveres med en gang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar