Søk i denne bloggen

onsdag 17. august 2011

Kylling i honningrom

Siste rett i den karibiske sjørøverparaden av matretter er kylling i en herlig honningromsaus. Det vil si, siste rett før desserten, naturligvis. Denne kyllingretten er annerledes å servere og kjempegod å spise. Heller ikke for vanskelig å lage.

Til 4 personer:
4-6 kyllingfileter (avhengig av hvor store filetene er og hvor mye man spiser)
0,5 dl appelsinjus
1 ss honning
2 fedd hvitløk
100 g aromasopp
100 g østerssopp
2,25 dl mørk rom
4,5 dl kyllingbuljong
1 dl matfløte
2 egg
2 ts hakket, fersk koriander
Flambering av sopp

Stikk flere hull i kyllingfiletene med en knivspiss. Bland honning i appelsinjus og mariner filetene i blandingen i 20 min. Brun kyllingene på begge sider og legg til side.

Knus hvitløk og skjær sopp i skiver. Smelt litt smør i en panne og stek hvitløk og sopp i 1 min. Hell over rom og flamber (valgfritt, man kan alternativt bare la romen koke i ca 5 min til all alkoholen har fordampet). Hell over kyllingbuljong, krydre med salt og pepper, legg filetene i sausen og la småkoke i ca 30 min.



Rett før servering piskes egg og fløte sammen, og haes i sausen. Kok i ca 1 min. Ha i koriander og smak til med salt og pepper. Serveres med ris, gjerne iblandet løk og paprika.


Kilde: Sue Mullin. "Creole Cooking". 1993.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar