Søk i denne bloggen

mandag 22. august 2011

Grønnsakspizza (med spekeskinke)

Pizza er alltid en vinner, og denne er utelukkende sunn med grov bunn og masse grønnsaker. Ungene liker det best når jeg lager små pizzaer som de kan holde i hånden. Selv liker jeg dem store, og foretrekker midtstykkene med mye fyll. Kjøttelsker som jeg er synes jeg at grønnsakspizzaen blir ekstra god når jeg har spekeskinke på, men det er smak og behag! Oppskriften er til to pizzaer.

Bunn:
25 g gjær
3 dl vann
3 ss olje
1/2 ts salt
2,5 dl sammalt hvete
1 dl grovt rugmel
4 dl hvetemel

Varm vann til 37 grader. Bruker man fersk gjær røres den ut i litt av det lunkne vannet. Bruker man tørrgjær blandes det med salt og mel. Bland det tørre og ha i olje. Ha deretter i gjær hvis fersk. Spe på med lunkent vann til deigen er god og klissete. Elt deigen i 5-10 min. Sett til heving på et lunt sted og hev til dobbel størrelse.

Fyll:
1-2 løk
1-2 fedd hvitløk
3-4 gulrøtter
1/2 sellerirot eller 2 selleristenger
1 ts eller terning grønnsaksbuljong
Salt, pepper, oregano, paprika, basilikum og andre krydder og urter etter smak
1 liten boks tomatpuré
1 ts sukker
Andre grønnsaker etter smak, f. eks. brokkoli

Spekeskine (valgfritt)
Revet ost

Finhakk løk, og press hvitløk. Gulrot og sellerirot rives, mens selleristenger skjæres i tynne skiver. Brokkoli deles opp i små buketter. Fres løken i litt olje til den er blank. Ha så i resten av grønnsakene og surr på svak varme i ca 10 min. Ha i litt vann og buljong, tomatpuré, sukker, krydder og urter, og surr under lokk på svak varme i 10 min.

Kjevle ut pizzabunner. Smør grønnsaksfyll utover. Legg eventuelt over skiver av spekeskinke hvis man ønsker det. Revet ost på toppen. Stekes på 225 grader i 20 min.

Små pizzaer til ungene uten spekeskinke
Stor pizza til de voksne med spekeskinke

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar