Søk i denne bloggen

lørdag 27. oktober 2012

Nedlesset eple- og pærekake

Oooo, for en herlighet. Alt hva man kan tenke seg av søte saker som passer med epler og pærer oppå kaken på en gang. Man kunne jo tenke seg at det kunne bli for mye, men nei, det ble bare skikkelig, skikkelig godt. Nydelig kake, perfekt helgekos!

Utgangspunktet mitt er oppskriften på mammas eplekake, bare at jeg lager 1 1/2 porsjon. Jeg bytter ut halvparten av eplene med pærer, og lesser den ned med nøtter og snop.

225 g smør
225 g sukker
3 egg
1 ss vaniljeekstrakt eller -sukker
225 g hvetemel
1 1/2 ts bakepulver
epler og pærer (så mye man får plass til)
1 ts perlesukker
kanel
mørk sjokolade
myke fløtekarameller
pecannøtter
mandelskiver
små marshmallows
rosiner
liten klype maldonsalt

Av toppingen brukte jeg en liten håndfull av hver, ca 25 gram. Annet godt man kan bruke: tranebær, blåbær, hvit sjokolade, marsipan...

Smøret og eggene bør ha romtemperatur. Forvarm ovnen til 175 grader. Rør smør og sukker hvitt. Ha i ett og ett egg om gangen og rør godt mellom hvert egg. Tilsett vaniljeekstrakt, hvetemel og bakepulver. Ha røren i en smurt form. Skrell epler og pærer og legg båter langs kanten og i sirkler innover mot midten. Jeg la annenhver eple- og pærebåt.


Strø på perlesukker og kanel. Grovhakk sjokolade, karameller og nøtter og fordel jevnt utover. Fordel også mandelskiver, marshmallows og rosiner. Stek kaken i ca 1 time. Stikk i den for å kjenne om den er ferdig. Avkjøl kaken på rist. Ha over en liten klype maldonsalt når den kommer ut av ovnen. Server med pisket krem, vaniljesaus eller is! O, herlighet!

 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar