Søk i denne bloggen

torsdag 22. november 2012

Kokosmakroner med fersk kokos

Julebaksten begynte tidligere enn planlagt i år. Jeg hadde en fersk kokosnøtt liggende og funderte på hva jeg skulle gjøre med den. Min mann forlangte kokosmakroner, og det var jo en god idé. Ikke lenge til jul, men makronene er nok forsvunnet før den tid. Hvis jeg bruker bare eggeplommer til noe (is, vaniljekrem e.l.) fryser jeg eggehvitene til en senere anledning. Tinte eggehviter er kan brukes i disse makronene.


Første steg er å åpne kokosnøtten. Her har Manuela en godt forklart fremgangsmåte: http://www.passionforbaking.com/blog/2010/10/15/angel-flake-coconut/



Til ca 40 små makroner:
150 g eggehviter (ca 5 egg)
250 g kokos, fersk eller tørket eller en blanding
250 g sukker
1 ss vaniljesukker eller -ekstrakt
1 ss potetmel
smeltet sjokolade til å dyppe i.

Bland eggehviter, kokos, sukker og vanilje i en gryte. Varm forsiktig opp under stadig omrøring. Massen må ikke koke, men bli tykk og klissete. Ta bort fra varmen og rør inn en spiseskje potetmel.


Forvarm ovnen til 180 grader. Sett makroner med to teskjeer på en bakeplate med papir. Stekes i ca 12 minutter til de er gyldne på toppen. Avkjøl først på brettet og etterpå på rist. Dyppes gjerne i smeltet mørk sjokolade, helst med 70 % kakao.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar