Søk i denne bloggen

søndag 29. mai 2011

Fiskelasagne

Fiskelasagne er en fantastisk fiskemiddag som passer best i helgen fordi den tar litt tid å lage. Har man tid ellers er del ingen ting i veien for å nyte den når som helst...

Det gøye med slik lasagne er at man mikser flere typer fisk og skalldyr. Man bruker både hvit og rød fisk, og minst en type skalldyr. De tre hovedgruppene av ingredienser: fisk, grønnsaker og ostesaus utgjør en veldig treffende kombinasjon.

Jeg fikk fiskelasagne for første gang hos min svigermor i Belgia, og det er den jeg alltid prøver å kopiere når jeg lager min egen.

Til 6 personer:
Lasagneplater, ca 12 stk

Til fiskesausen:
1 løk
1 purre
2-3 fedd hvitløk
1 sellerirot
4 gulrøtter
1 persillerot
250 g sopp
1 boks hermetiske tomater
250 g sei eller annen hvit fisk
250 g laks eller ørret
1 lite beger reker (avrent)
1 lite berger blåskjell (avrent) - valgfri
Urter: timian, rosmarin, dragon, oregano, basilikum, persille, gressløk
1 ts salt
Sitronpepper eller svart pepper

Til ostesausen:
2 ss smør
3 ss hvetemel
ca 6-7 dl melk
200 g ost til sausen og 200 g ost på toppen
Salt, pepper og muskat

Skjær grønnsakene i små biter. Løk finhakkes, purre skjæres i tynne ringer og hvitløk presses. Stek disse tre grønnsakene først i noen ss nøytral olje (solsikke eller raps) til de er blanke. Ha i resten av grønnsakene og surr under omrøring i ca 10 min. Hell på en boks tomater og ca 2 dl vann. Kok opp og la småkoke i ca en halv time.


Bruker man tørkede urter kan de has med fra begynnelsen av koketiden. Friske urter skal helst haes i helt på slutten av koketiden, rett før man tar pannen av varmen. Unntaket er fersk timian som gjerne må koke med hele tiden. Har jeg ferske urter bruker jeg helst det, har jeg ikke, er tørkede mer enn god nok erstatning. Ha i etter smak, men vær forsiktig med rosmarin og dragon som kan dominere hvis man har i for mye.

Fisken skjæres i terninger og skalldyrene rennes av. Her kan man bruke annet enn reker og blåskjell. Kreps og kamskjell er begge veldig gode i lasagnen.

På slutten av koketiden har man i salt og pepper. Når grønnsakene er møre har man bare fisken i (ikke skalldyrene). Rør forsiktig fisken sammen med grønnsakene, dekk til og ta bort fra varmen. La stå i ca 5 min, og fisken er klar. Ha til slutt i skalldyr som er ferdig kokt, og rør forsiktig om.


Mens grønnsakene koker kan man lage ostesausen. Smelt smør og bland i hvetemel. Spe på med melk, til sausen er passe tykk. La koke i +/- 7 min. Ha i 200 g revet ost, og la smelte på svak varme. Smak til med salt, pepper og muskat.

Legg lagvis fiskesaus og lasagneplater i en stor ildfast form. Jeg liker også å ha et lag med ostesaus midt i lasagnen. Avslutt med et lag ostesaus, og dryss ca 200 g revet ost på toppen.

Stekes på 180 grader varmluft eller 200 grader vanlig i ca 30 min. La hvile 5-10 min før servering.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar