Søk i denne bloggen

søndag 8. mai 2011

17. mai-kake


Kalles egentlig konfektkake, og oppskiften har jeg har fått av mamma. Hun har laget denne kaken i mange år, og det er en lett og kjempegod kake til 17. mai. Bunnen er av marengs, sjokolade og kokos, med krem og pynt på toppen.

4 eggehviter
2 kopper sukker
1/2 plate mørk sjokolade
2 kopper kokos

Pisk eggehviter og sukker til en stiv masse. Riv sjokoladen og bland den forsiktig i sammen med kokosen. Legg bakepapir i bunnen av en rund form og hell massen i. Stek i en time på 160 grader.

Pisk 1/2 litrer kremfløte med 1 ss sukker og pynt kaken.. Kan smøres utover eller bruk sprøytepose slik som på bildet. Brukte en Wilson 1M tipp, begynte i midten og jobbet meg sirkelvis utover. Oppå dette kan man enten raspe sjokolade (breregn 1/2 plate) eller pynte med annet. Oppskrift på bladene finnes her: http://frasjeltilmage.blogspot.com/2011/05/sjokoladepynt.html Brukte i tillegg lavendelblomster.




1 kommentar:

  1. Mmmm ser veldig god ut og pynten er jo bare genial, den må jeg huske når jeg en gang skal lage en pyntet kake. Det er ikke så ofte det skjer riktignok, så sjansen er vel stor for at jeg har glemt eføybladene til da. :)

    SvarSlett