Søk i denne bloggen

onsdag 4. mai 2011

Lappekaker


Hadde rester av både kefir og rømme i kjøleskapet, uten at jeg hadde konkrete planer med det (drikker ikke kefir til vanlig, hadde brukt litt i en kake). Da ble det lappekaker. Ekstra gode lappekaker siden jeg også hadde en skvett kremfløte. Det er det fine med både pannekaker, lappekaker og vafler: man kan ha i det man ønsker av sure og søte meieriprodukter, også det som er gått ut på dato, og alt fungerer!

Standard oppskrift på lappekaker finnes for eksempel her:

Jeg hadde i mine lapper:
2 egg
6 dl kefir
½ beger lettrømme
1 dl kremfløte
1 ts hornsalt
1 ts natron
1 ss sukker
1 ss margarin
1 dl melk
Ca 2-3 dl hvetemel

Pisk egg med sukker og margarin, og ha i kefir og rømme. Rør godt, og ha i kremfløte, hornsalt og natron. Spe på med mel og melk til røren er passe tykk. La hvile i min 30 minutter. Stek små kaker på takke eller stekepanne.


For å gi lappene en vri strødde jeg over litt knust karamell mens de stekte. Ble veldig godt!! Serveres ellers med syltetøy, rømme, sirup, sukker eller sjokoladepålegg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar