Søk i denne bloggen

lørdag 21. mai 2011

Spareribs med grillsaus, coleslaw og bønner

Endelig grillsesong, og uendelige variasjonsmuligheter. Det beste med grillmaten er jo ofte tilbehøret, og det at vi lager så mange forskjellige slag tilbehør.


Dette måltidet bestod i spareribs med grillsaus, coleslaw (kålsalat) og bønner. Til maten spiste vi selvfølgelig pommes frites siden min mann er belgisk og han vil ha frites til det meste. Båtpoteter hadde vært like godt, og hvis man skulle fortsette med det typisk amerikanske hadde jeg anbefalt en god potetstapp med hvitløk og ost: http://frasjeltilmage.blogspot.com/2011/03/super-potetstapp.html

Spareribsene kjøpte jeg ferdig marinerete og bare til å legge rett på grillen. Da kunne jeg bruke tid på tilbehøret:

Grillsaus:
1 liten boks tomatpuré
1 ss ketchup
1 ss sennep
1 ss brunt sukker
1 ss Worchestershiresaus
1 ts salt
1 ss finhakket løk
1 ss finhakket paprika eller paprikapulver
1/2 dl eddik
svart pepper etter smak
1/2 l vann

Bland alle ingrediensene sammen og kok opp. Kok til løken er myk. Rør av og til. Server lunken.

Coleslaw:
1/2 kål
2-3 gulrøtter
1 grønt eple
3 ss majones
1 liten ss eplecidereddik
1 ts spisskummen
1 ts paprikapulver
litt cajennepepper
salt og svart pepper

Coleslaw kan lages på utallige måter. Man kan bruke de grønnsakene man vil, og man kan smakssette dressingen med det man vil. Denne oppskriften er ganske tradisjonell, utenom at jeg bruker spisskummen for å få den varme sørstatssmaken.

Kål, gulrøtter og eple rives på grovt jern eller i kjøkkenmaskinen. Bland majones godt sammen med resten av ingrediensene. Fordel dressingen over grønnsakene slik at alt er dekket. Salatan bør stå noen timer i kjøleskapet for at alle smakene skal sette seg, men bør tas ut og bli litt varmere enn kjøleskapstemperatur før servering.


Bønner:
Enkelt og greit rett fra boks. Disse var utrolig gode og passet perfekt til resten av måltidet. Kjøpt på Meny, og varmet litt før servering.

PS. Hadde jeg hatt avokado hadde jeg også laget guacamole til. Smaker til med presset limesaft (eller sitronsaft), spisskummen, hvitløkspulver, løkpulver, paprikapulver, cajennepepper, hvit pepper, svart pepper og salt. Ikke noe faste mål, bare smaker meg frem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar