Søk i denne bloggen

mandag 2. mai 2011

Tagliatelle med squash og fire oster


Dette er en blanding av den klassiske pasta med fire oster-retten og en pastarett jeg fant i en artikkelsamling av BTs matskribent Erik Halvorsen (2004). I Halvorsens rett bruker han bare blåmuggost, men det gjorde absolutt susen å ha litt flere oster i også.

Til 4 personer:
600 g tagliatelle
1 ½ squash
2 fedd hvitløk
1 grønn chili
1,5 dl matfløte
1 beger ricottaost (eller vanlig smøreost naturell)
1 kule mozarella (eller 150 g annen hvitost)
150 g blåmuggost
100 g revet parmesanost
Salt og pepper

Kok pasta i godt saltet vann med noen spiseskjeer olje.

Skjær squashen i terninger og surr på svak varme i litt smør eller olje sammen med pressede hvitløksfedd i ca 10-15 min til den begynner å mørne. Tilsett finhakket chili og fløte og kok opp. Skjær mozarella og blåmuggost i biter, og ha i sammen med ricottaost. Varm sausen til osten er smeltet og mozarellaen danner lange tråder. Smak til med salt og svart pepper. Server med revet parmesan på topp.

Hvilke oster som brukes er smak og behag. Skulle gjerne brukt ricotta, men var ikke å finne i de to butikkene jeg var i da jeg handlet. Da ble det Snøfrisk i stedet. Blåmuggosten som jeg brukte er relativ mild, men man kan jo bruke en kraftigere hvis man liker det!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar