Søk i denne bloggen

søndag 14. oktober 2012

Får-i-mye-forskjellig-kål

Hvorfor har jeg ikke tenkt på det før? Å bruke andre kåltyper enn bare grønnkål? Så det gjort i siste nummer av Mat og Venner (nr 4-2012, som jeg har vunnet et års abonnement på, hurra!), og måtte prøve det da årets fårikål i dag kom på bordet. Husker fra jeg var liten at vi spise saltkjøtt med gulrøtter, kålrabi og kål, og det er jo ikke så annerledes enn fårikål. Man kan altså bruke de grønnsakene man liker og ønsker, og spesielt rotgrønnsaker egner seg godt. Jeg valgte denne gangen det jeg fant i butikken som endte på –kål.

Ca 2 kg fårekjøtt, gjerne lammelår
½ hodekål
1 knutekål
300 g rosenkål
1 blomkål
1 dl hvetemel
1 ss salt
1 ss hel pepper
En liten skje smør
Ca 4 dl kokende vann


Godt med gode hjelpere

Bland melet med salt og hel pepper. Gni smøret utover en tykkbunnet gryte. Rens kålen og skjær opp i passende biter. Legg et lag kjøtt i bunnen, bruk de feteste stykkene nederst. Strø melblanding over kjøttet. Legg på et lag med kål, gjerne forskjellige typer. Brukes blomkål venter man med den til rett før servering. Fortsett med flere lag kjøtt, mel og kål. Hell over kokende vann, og la koke skikkelig opp. Skru ned varmen og la putre i 2-3 timer. Ikke rør, men drei litt på gryten innimellom slik at det ikke setter seg fast i bunnen.  Store buketter med blomkål has i på toppen av fårikålen 10 min før servering. Smak til med salt om nødvendig.
Server fårikål med melne mandelpoteter.
 
Jeg brukte rosenkål og knutekål mellom kjøttlagene,

og hodekål på toppen

blomkål på toppen 10 min før servering

Vel bekomme!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar