Søk i denne bloggen

onsdag 24. oktober 2012

Muffuletta burger med søtpotetchips

For noen måneder siden var det burger-utfordring på Matbloggsentralen, og jeg hadde kjempelyst å lage denne retten. Dessverre fikk jeg ikke tid da, men har siden den gang tenkt å lage den ved en passende anledning. Anledningen bød seg i helgen da to venninner kom på besøk. En deilig sen lunsj/tidlig middagsrett.


Muffuletta er et tradisjonelt cajunsmørbrød fra New Orleans. Jeg har skrevet om det tidligere:
http://frasjeltilmage.blogspot.no/2011/02/muffuletta.html Jeg lagde denne gangen hamburgerbrød basert på original muffulettabrødoppskrift, og lagde hamburgere med cajunkrydder. Salaten hakket jeg litt grovere denne gangen, og bruke en annen oppskrift. Og så må man ikke glemme pommes frites av søtpotet:

Beregner ca 1 søtpotet pr person. Skjær potetene i staver, og tørk dem med kjøkkenpapir. Jeg bruker frityrgryte når jeg lager pommes frites. Har man ikke det bør man ha mulighet til å måle temperatur på oljen. Varm frityrolje til 150 grader. Stek søtpotetstavene i ca 3 min. La renne godt av, og tørk igjen med kjøkkenpapir.

Rett før servering varmes oljen til 180 grader. Pommes friten stekes enda en gang i ca 3 min. Renn av og rist i en skål med kjøkkenpapir i bunn. Strø på salt og server rykende varme. Hvis det blir noe til overs før 2. gangs fritering kan de gjerne fryses til en senere anledning.

Muffulettabrød:
Også sandwichbrødene i en muffuletta er runde, kanskje litt større enn hamburgerbrød. Jeg valgte å lage små hamburgere denne gangen.

250 g hvetemel
250 g maisgryn
25 g gjær
1 dl extra virgin olivenolje
1 ss sukker
1/2 ss salt
ca 3-4 dl lunkent vann
sesamfrø til toppen

Bland alt det tørre, og ha i olivenolje. Løs gjær opp i ca 1 dl lunkent vann, og bland i det tørre. Spe på med lunkent vann til deigen er passe bløt. Den skal være så bløt som mulig for at brødene skal bli luftige, men man skal jo også klare å jobbe med den. Elt deigen i 5-10 min, og sett til heving i ca 1 time.



Kna ut deigen, og form hamburgerbrød. Pensle med vann på toppen, og strø på sesamfrø. La etterheve på stekebrettet i ca 20-30 min. Stek i forvarmet ovn i ca 10 min på 200 grader. Du får deilige, luftige hamburgerbrød!




Cajunburger:
800 g karbonadedeig
1 løk
1 selleristang
1/2 grønn paprika
2 egg
cajunkrydder
evt salt
mozarellaost til servering

Løk, stangselleri og grønn paprika kalles "the holy trinity" i cajunkjøkkenet, og danner basisen i de fleste retter. Her har jeg brukt dem i burgerne. Man kan enten blande eget cajunkrydder (http://frasjeltilmage.blogspot.no/2011/02/cajunkrydder.htm) eller bruke ferdiglaget. Se eventuelt etter om det ferdiglagde har salt i seg, da trengs det nok ikke mer salt.

Skjær løk, selleri og paprika i store biter. Kjør fint i en foodprocessor. Ha i kjøttdeig og bland godt. Ha i krydder og egg og la kjøre en stund.

Brun hamburgerne på hver side i en stekepanne, og legg over i en ildfast form. Når alle er brunet has hamburgerne i ovn på 75 grader i ca 10 min til de er akkurat gjennomstekte.

Olivensalat:
Denne salaten passer til alle slags burgere og andre cajunretter. Jeg serverte restene til kreolpiroger dagen derpå, og det var en veldig god match også. Salaten inneholder mye sitronsaft og blir dermed frisk samtidig som den er salt av oliven. 1/2 sitron i tynne skiver MED skall gir et ekstra løft, og var kjempegodt i salaten. Men man må skjære tynt!


1 ansjonsfilet
extra virgin olivernolje
100 g svarte oliven uten stein
100 grønne oliven med paprikafyll
3 artisjokkhjerter (hermetiske eller frosne kan brukes)
2 gulrøtter
2 stenger selleri
1/2 liten blomkål (eller 1/4 stor)
1 sitron
1 ss kapers
2 fedd hvitløk
Oregano (fersk eller tørket eller begge deler, ca 1 ss)
Nykvernet svart pepper

Oliven skjæres i skiver. Artisjokker skjæres i mindre biter. Gulrøtter rives med grovt jern. Selleri og blomkål finhakkes. Ikke bruk stilken på blomkålen, bare bukettene. Vask sitronen godt med varmt vann. Skjær den i to på langs. Skjær ene halve sitronen i tynne skiver. Legg den andre halvparten til sides til dressingen. Finhakk kapers og hvitløk. Bland alt sammen i en stor skål, og kvern over svart pepper.

Press saften fra den halve sitronen over salaten. Knek ansjosen med en gaffel med 1 ss olje til den er blitt til jevn masse. Hell over salaten sammen med mer olivenolje. Bruk så mye olje som man ønsker, jeg brukte ca 3-4 ss til. Bland salaten godt til alt er dekker med dressing. La hvile i minst 1/2 time før servering. Salaten holder seg i kjøleskap i tre døgn, men bør ikke være kjøleskapskald ved servering.


Servering
Skjær hamburgerbrød i to. Legg på hamburger og en skive mozarella. Legg salat både på burgeren og ved siden av. Server pommes frites av søtpotet ved siden av.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar