Søk i denne bloggen

søndag 3. juni 2012

Pingus Paradis Ostesmørbrød

HURRA!! Jeg vant regionsfinalen for Årets Hjemmekokk på Vestlandet. Er i syvende himmel. Vil skrive et eget innlegg om hele opplevelsen, men inntrykkene må først sette seg litt. Og så er det altfor lenge siden jeg har blogget om mat, så jeg klør litt i fingrene etter det også.


Dette er oppskriften på knallgode ostesmørbrød. Oppskriften er min søsters, en hun sendte inn til en konkurranse via Tines hjemmesider. Konkurransen gikk ut på å skape de beste oppskriftene til pingvinene fra filmen Madagaskar. Ingredienser og fremgangsmåte har jeg klippet fra siden, og hvis du vil ha litt passende musikk til oppskriften tar du en titt på originalen: http://kampanje.tine.no/norvegia06/ Hennes oppskrift ble blant de ti beste :-)


Elisabeth om ostesmørbrødet: ”Dette er perfekt å spise i alle anledninger. Smørbrødet kan serveres varmt til middag eller kvelds, men er kjempegodt selv om det er blitt kaldt, så pingvinene kan pakke det med seg på oppdrag. Smørbrødet har en frisk, søtlig smak, noe pingvinene kan trenge etter å ha spist kald, rå fisk på sydpolen i uendelig lang tid. Måltidet har både proteiner, vitaminer og mineraler, og gir dermed pingvinene et ordentlig energikick til neste oppdrag! De deilige middelhavssmakene gir sommerstemning selv i isødet i Antarktis.”

2 skiver av ditt favorittbrød
1 ss TineSmør
2 skiver appelsinskinke (eller annen god skinke)
3 skiver Norvegia
Sun-dried tomato sauce (Heinz) eller ketchup
1 ring ananas
Nykvernet pepper
Karse

I stekeovnen:  225 °C, 5-10 minutter

Smelt TineSmør i stekepannen, og brun brødskivene i smøret. Smør Sun-dried tomato sauce/ketchup på begge skivene. På den ene skiven legger du først en skinkeskive, så en skive ost, så smører du på litt Sun-dried tomato sauce, før du legger på den andre skinkeskiven og en osteskive til. Legg så den andre brødskiven oppå. Legg deretter ananasringen oppå toppen og den siste osteskiven oppå der igjen. Kvern på litt pepper og stek i til osten er gyllen. Dryss på litt nyklippet karse før servering.
Salat og tomater smaker godt til.


Jeg valgte å lage dem enkle i stedet for doble, og så hadde jeg ikke Sun-dried tomato sauce, så det måtte bli ketchup. Hadde ikke soltørkede tomater en gang, så kunne ikke mikse selv heller... Ostesmørbrødene ble veldig gode, og heldig meg hat fått profesjonelle bilder av dem, tatt av Monica Johansen.





Her ser jeg litt ut som en pingvin på håret, så det passet fint å ta med :-)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar