Søk i denne bloggen

onsdag 13. juni 2012

Hvite småpiker


Hvite småpiker er småniesene til den hvite dame, altså den store, ruvende marsipankaken. Småpikene er friske og saftige porsjonsstykker av deilig marsipankake. De har sprø makronbunn, friske, rørte jordbær, dynket sukkerbunn, krem og marsipan. Helt perfekte til alle anledninger, og dem er det en del av på denne tiden av året: både bryllup og konfirmasjoner, eller bursdag og dåp.

Til 24 småpiker:

  • 3 eggehviter
  • 130 g grovmalte mandler
  • 130 g melis

Med grovmalte mandler mener jeg at det kan være litt biter igjen når mandlene males, altså ikke helt mel. Det gir en sprø bunn med gode biter i. Bland mandler med melis. Stivpisk eggehviter og skjær forsiktig i mandlene. Fordel deigen i 24 mellomstore muffinsformer, en liten spiseskje i hver. Stek på 160 grader i 20 min.



  • 1 beger (ca 250 g) Noras rørte jordbærsyltetøy eller annet godt syltetøy etter smak.

Når makronbunnene er ferdig bør de avkjøle litt. Fordel så jorbærsyltetøy i formene.

  • 3 egg
  • 1,5 dl sukker
  • 3/4 dl hvetemel
  • 3/4 dl potetmel
  • 1,5 ts bakepulver
Pisk egg og sukker til eggedosis. Bland forsiktig i siktet mel og bakepulver. Fordel kakerøren i muffinsformene over syltetøyet. Fyll formene 3/4 opp. Stek på 200 grader i 15-20 min til de er gyldne på toppen. Avkjøl helt.

  • ca 1 dl sitronlikør, sitronbrus eller farris. Til dynking.
  • 3,5 dl kremfløte
  • 1/2 ss sukker 
  • 1 ts vaniljesukker
  • ca 200 g marsipan
Når kakene er avkjølte dynkes de før man har på krem og marsipanlokk. Jeg dynket med sitronjenever, noe lignende likør, søt med ca 20 % alkohol. Gir en god, saftig smak uten at det smaker alkohol. Ca 1/2 ts på hver.

Pisk krem med sukker, og fordel over alle kakene. Jeg hadde litt lite krem, og kunne tenkt med å bygge kakene litt høyere med kremen. Det gjør jeg neste gang. Kjevle ut marsipanen, og stikk passe store rundinger med et glass eller lignende. Pynt med fine marsipanroser- eller blomster.

Tok disse småpikene med på jobben på bursdagen min forrige uke, og fikk mye skryt. Det er egentlig selvsagt, man er jo høflige. Det beste er derfor når alle spises opp og fatet er helt tomt på slutten av dagen!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar