Søk i denne bloggen

mandag 25. april 2011

Toad - kake og muffins

I anledning min svigerinnes 30 års-dag arrangerte vi en Super Mario-fest. Da måtte vi selvfølgelig lage Toad-kake, en av figurene fra Super Mario (se bilde). Brukte en oppskrift på en saftig sjokoladekake som jeg har fått av en god venninne. Takk, Therese!


Saftig sjokoladekake (oppskrift til vanlig rund form)
2 egg
250 g sukker
250 g hvetemel
1 ts salt
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
1 ts natron
2 dl O'boy
3,5 dl kefirmelk
175 g smør

Lag eggedosis av egg og sukker. Smelt smøret og ha det i eggedosisen. Bland sammen alt det tørre og ha i vekselvis med kefiren. Hell over i form og stek på 190 grader i ca 30 min. Til denne kaken brukte jeg en skål som er smal nederst og brei på toppen for å få soppfasongen. Fyll bare opp 3/4 av formen, ellers kommer det til å løpe over. Er det deig til overs kan de has i muffinsformer.

På toppen hadde jeg marsipan som jeg kjevlet ut og skar i en stor nok sirkel til å dekke toppen. Bruk en skål eller en tallerken å skjære etter. De små rundingene stakk jeg ut med glass og med korken av en drikkeflaske. Til de røde prikkene farget jeg marsipanen rød med konditorfarge. Den blir temmelig klissete, så bruk hvetemel for å kunne jobbe med den.





Til oppskriften på sjokoladekaken fikk jeg også oppskrift på sjokoladefarget smørkrem. Brukte den ikke her, men kjekt å ha!
150 g margarin (romtemperert)
350 g melis
1 helt egg
1,5 ts vaniljesukker
1,5 ss kakao
Bland alt i en bolle og visp kraftig til kremen er luftig.

Både kakeoppskriften og kremen må dobles hvis man vil lage i langpanne!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar