Søk i denne bloggen

mandag 11. april 2011

Tøffe brownies med prinsessekrem

Som den sjokomanen jeg er går det mest i sjokoladedesserter her… Brownies er nestemann ut. Denne har mye godt på toppen, og ble flankert av deilig rosa bringebærkrem.



Brownies:
300 g mørk sjokolade (minst 50 %)
175 g smør
150 g sukker
2 ts vanlijesukker
4 egg
125 g hvetemel
2 ss kakao
75 g hakkede pekannøtter eller valnøtter

Smelt sjokolade og smør og avkjøl til blandingen blir lunken. Visp eggene sammen med sukker og vaniljesukker. Ha i sjokoladeblandingen. Ha så i mel, kakao og nøtter.

Ha aluminiumsfole i en form på ca 35x25x5. Smør folien med olje eller margarin. Ha deigen utover i formen. Når kaken er ferdig er den mye enklere å håndtere når man bare kan løfte den utav aluminiumsformen.

Stekes i ca 45 min på 150 grader. Overflaten skal være tørr, men den skal være klissete inni. La kaken avkjøles i formen på rist.

På toppen strøs grovhakkede pekan- eller valnøtter, grovhakket mørk sjokolade og myk karamell. Må innrømme at jeg hadde en feilkobling, og lagde hard karamell. Veldig godt på smak, men litt hardt! Oppskriften fant jeg her: http://www.ekanger.net/mat/flotekaramell_oppskrift.html

Brukte ½ porsjon:
1 1/2 dl kremfløte
125 gr sukker
50 gr lys sirup
25 gr smør

Jeg lot alt fosskoke til fargen begynte å mørkne, ca 15 til 20 min. For at den skal bli myk bør den heller kokes på svakere varme i ca 10 min. Dryss først nøtter og sjokolade over browniesen, og hell så over karamell i sikksakk for å holde alt på plass.





Prinsessekrem:
2 dl kremfløte
Rød konditorfarge
½ ss sukker
200 g bringebær

Bruk gjerne frosne bær som tines først. Pisk krem med sukker og konditorfarge. Brukte ganske mange dråper. Talte ikke nøyaktig, men var vel ca 20 stk. Bland bærene i kremen når den er stiv. Pynt med perler og glitter.



Denne kremen er også kjempegod når man tilsetter grovhakket mørk sjokolade. Kan da brukes med eller uten farge :-)

1 kommentar: