Søk i denne bloggen

mandag 12. november 2012

Skolekjøkken for de minste: polarbrød

Skolekjøkken eller heimkunnskap er ikke fag det norske skolevesen prioriterer, og etter hvert kan det være jeg engasjerer meg i den debatten. Nå går tvillingene mine bare i 1. klasse, og jeg er ikke helt oppdatert på hva de får av kunnskap underveis, men i mellomtiden har jeg bestemt meg for å lage skolekjøkken hjemme. Det lages mye mat fra bunnen av på vårt kjøkken, men det er bestandig på mine prinsipper, og barna får hjelpe til hvis det passer seg slik. Skolekjøkkenet skal være på barnas premisser. De lager maten, mens jeg hjelper til. Vi skal lage mat de liker og det meste blir nok i kategorien "god husmannskost". De skal lære om ingrediensene, hva alt heter og at ingenting er ekkelt. Og så skal de være med å rydde og vaske opp. De må lære å vente på tur, og vente generelt. Høres jo flott ut, og jeg klarer nok ikke å leve opp til alt, men dette er de premissene jeg må ha med meg inn i oppgaven for selv å ha en mulighet til å lykkes!

Tidligere har vi laget tomatsuppe: http://frasjeltilmage.blogspot.no/2012/09/skolekjkken-for-de-minste-tomatsuppe.html



Denne gangen er det ChocoLanas polarbrød vi har laget. Disse polarbrødene har vi laget mange ganger, og i ulike varianter. Kjempegode og sunne brød som forsvinner på et blunk. Vi lagde dem litt grovene enn Chokolanas oppskrift, og fremdeles kjempegode.


Nøyaktig oppmåling
Til ca 20 polarbrød:
300 g hvetemel
600 g havremel (eller finmalte lettkokte havregryn)
1 ss sukker
1 pk gjær
1/2 ts salt
2,5 dl lunkent vann
3 dl lunken melk
1 dl rapsolje

Bland alt det tørre, unntatt sukker. Rør gjæren ut i lunken væske sammen med sukkeret, og hell i det tørre. Elt godt sammen. Dekk med plast og la heve i 45 min.

Del deigen i 4 emner. Kjevle ett og ett emne til ca 1/2 cm tykkelse. Stikk ut passende polarbrød eller skjær rundt en bolle. Vi lagde både små runde, firkanter og hjertepolarbrød. Legg på bakeplate med bakepapir, og prikk i dem med en gaffel. Etterhev 5 min, og stek dem i forvarmet ovn på 220 grader i 7 min. Perfekt til å kaste i fryseren for et nydelig måltid midt i uken.

Her i huset spises de med prim og hvitost, samtidig altså!


Gjær er viktig!



Går ned på høykant!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar