Søk i denne bloggen

søndag 18. november 2012

Cajunkylling fylt med reker

Etter intensiv uke og helg med deltagelse i Tines konkurranse om Norges beste ostekake er det på tide å blogge litt igjen. Har mye på lager som jeg vil skrive om. Konkurransen i går var en flott opplevelse. Som en av ti fikk jeg lage det jeg mener er Norges beste ostekake, og kakene ble smakt på og vurdert av en jury. Jeg deltok med Huldras tyttebærostekake. Nådde ikke helt opp, men traff masse kjekke folk og bloggere, og fikk med meg hjem en god del premier allikevel.

Over til cajunkylling. Cajunmat var det som trigget min interesse for mat og matlaging. Nydelige smaker, ærlig mat og litt eksotisk. Jeg er heldig som faktisk har vært i New Orelans, og smakt ekte herligheter, men det var bare i to dager (og jeg var gravid og stort sett småkvalm hele tiden), så jeg må tilbake en gang. I mellomtiden lager jeg cajunmat her hjemme.


Kylling og reker er vanlige ingredienser i cajunmaten, og veldig ofte sammen. Denne kyllingen er fylt med en stuffing av reker, grønnsaker og maisbrød. Herlige kombinasjoner. Jeg brukte en stor, fersk landkylling, og dette måltidet metter fire personer. Får man små nok kyllinger er det også flott å servere hver sin kylling og en stor skål med ris på deling.

Grønnsakene jeg brukte i denne retten er det som kalles the holy trinity, og som stort sett danner basisen i alle cajunretter sammen med roux, en jevning basert på brunet olje. The holy trinity kalles også bare cajungrønnsaker og består av løk, selleri og grønn paprika.

Man trenger til kyllingen(e):
1 stor kylling (eller fire små, ca 300 g hver)
hvit pepper
45 g smør
1 løk
1 selleristang
1 grønn paprika
1 ts cajunkrydder (hjemmelaget eller ferdig blandet)
2 dl smuler av maisbrød (eller annet brød)
100 g kokte, skrelte reker

Grønnsaker, reker og brødsmuler

Finhakk grønnsaker og fres dem i nøytral olje på middels til svak varme til de er møre. Bland i brødsmuler, cajunkrydder og finhakkede reker. Bland godt sammen.

Vask og tørk kyllingen, også inni. Krydre med hvit pepper. Fyll kyllingen med rekeblandingen. Blir det noe til overs som ikke får plass inni legges det i en ildfast skål og varmes ved siden av kyllingen. Lukk åpningen med en cocktailpinne. Smelt smør og hell over kyllingen. Pensle godt med smøret over alt. Stek kylling i forvarmet ovn, helst med varmluft, på 175 grader. Pensle med smør og stekekraft hvert kvarter, og hvert 10. min etter en time. En stor kylling trenger 1 - 1 1/2 time for å gjennomstekes. Stikk inn mot låret og se om kraften som kommer ut er farget for å se om kyllingen er gjennomstekt. La hvile 15 min før kyllingen deles opp.

Denne kyllingen ble servert med et godt, norsk, hvitt øl

Ris med cajungrønnsaker:
Cajungrønnsaker og -krydder brukes i risen, sammen med tomater.

4 dl basmatiris
1 ts salt
1 løk
1 selleristang
1 grønn paprika
1 ts cajunkrydder
2 bokser hermetiske, hakkede tomater
2 bokser med vann

Fres grønnsaker i olje til de er blanke. Ha i risen og fres videre i 5 min. Rør hele tiden så den ikke setter seg i bunn. Hell over bokser hermetiske tomater, og hell to bokser med vann også over risen. Tilsett cajunkrydder og salt, og rør godt om. Ha på lokk, kok opp og la småkoke i ca 10 min eller til all væske er kokt inn. Rør av og til, men ikke for ofte. Når væske er kokt inn has lokk på, tas bort fra varmen og lar man risen trekke videre i ca 5-10 min.

Kjenner jeg virkelig er i cajunmodus igjen, her kommer snart mer...




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar