Søk i denne bloggen

onsdag 28. november 2012

Små terter med rotpuré, Tind speket pølse med fennikel og bringebær.

Matbloggsentralen og Tind har utfordret oss på å finne på nye og fristende måter å benytte spekevarer på. For meg er spekemat ofte fingermat, og jeg liker å la kreativiteten løpe litt når jeg lager fingermat. Selv om fingermat er små munnfuller skal de absolutt allikevel være sammensatt som en tallerkenrett. Jeg tar ofte utgangspunkt i tallerkenretter og gjør dem om til fingermat. Alle smaker (salt, søtt, osv) skal være til stede, og jeg ønsker også å oppnå både sprøtt og mykt, varmt og kaldt. Utgangspunktet for denne fingermatretten er naturligvis spekepølsen, og jeg bygger videre på det typisk norske og våre egne, kjente råvarer.

Retten består av fire elementer: Sprø terteskjell, rotpuré, spekepølse og saus av villbringebær. Oppskriften holder til ca 20 små, fylte terteskjell. I tillegg til råvarene i hvert element under trenger man:
20 skiver Tinds speket pølse med fennikel
20 friske bringebær

Terteskjell:
100 g hvetemel
50 g finmalte mandler
75 g kaldt smør
½ ts salt
isvann

Bland mel, mandler og salt, og smuldre i smøret som er oppdelt i terninger. Når alt er godt blandet has i noen spiseskjeer isvann. Bland alt fort sammen til en fast deig, pakk inn i plastikkfolie og la hvile i kjøleskap i minst en halv time.

Forvarm ovnen til 175 grader. Smør sandkakeformer eller andre små terteformer. Kjevle deigen ut til ca 3 mm. Stikk ut passende former slik at deigen når halvveis opp langs kanten på formene (ikke helt opp, da blir de for store). Trykk deigen ned i formene og prikk med en gaffel. Stekes i ca 10-15 min. Ta ut av formene og avkjøl på rist.

Puré av jordskokk og persillerot
Ca 200 g jordskokk
Ca 100 g persillerot
1 ss smør
ca 2 dl matfløte
salt, pepper og muskatnøtt

Skrell jordskokk og persillerot. Jordskokkene kan kokes hele eller halve. Persilleroten bør være i små terninger da den trenger lengre tid for å koke. Hell på med fløte til det dekker ca ¾. Kok opp under lokk og la småkoke til mørt, ca 10 min.

Når grønnsakene er møre moses de i fløten med en stavmikser. Tilsett smør, og smak til med salt, pepper og revet muskatnøtt. Hold pureen varm.

Saus av villbringebær
200 g villbringebær
75 g sukker
1 ts tykk balsamico
saften av ½ sitron
½ ss Maizena

Kjør bær og sukker i en hurtigmikser til alt er godt blandet. La sausen renne gjennom en sil for å fjerne steinene. Kok opp, og la koke uten lokk i 10-15 min. Bland Maizena i sitronsaft og tilsett. La koke 2-3 min for å tykne. Hold sausen lunken.

Avslutning:
Ha 1-2 ts puré i hvert terteskjell. Dandér spekepølse på pureen. Hell over en liten skje saus og pynt med et bringebær på toppen.

Tertene passer fint på et koldtbord, når man serverer tapas, som en velkomstrett eller til snacks. Det gjør ingenting om de kjølner litt, men bør ikke være kjøleskapskalde.




1 kommentar: