Søk i denne bloggen

mandag 14. mai 2012

Konfirmasjonskake

I går var jeg i konfirmasjon til Kine, "lille" fadderbarnet mitt som er blitt så stor. Jeg ville selvfølgelig lage kake, og Kine fikk velge fra øverste hylle. Hun ville egentlig ha en sjokolademoussekake, men men all den pynten tok jeg ikke sjangsen på å ha en bløt topp. Pynten valgte hun naturligvis også. Masse roser i lilla, sølv og hvitt, farger som gikk igjen i bordpynten og til og med bunaden hennes.

Rosene er laget av fondant. Jeg brukte både lilla og hvit fondant som jeg blandet sammen. Grønne blader er av marsipan (for jeg hadde en rest av grønn marsipan) og laget med en bøyd colakork.

Kaken er samme som Royal Sjokoladekake, bare at jeg brukte hvit sjokoladekrem mellom lagene her, og mørk sjokoladekrem på toppen.

Hvit sjokoladekrem:
200 g hvit sjokolade
2 dl kremfløte
2 ss smør

Hakk sjokoladen grovt. Kok opp fløten, og la smøret smelte i fløten. Hell fløten over den hakkede sjokoladen og rør til alt har smeltet. Rør jevnlig mens den kjøles ned. Den bør bli kjøleskapskald før den haes på kaken. Pisk kremen 10 sekunder med en håndmikser for å gjøre den tykk. Vær forsiktig, for man kan lett overpiske.

Kake:
200g god mørk sjokolade
200 g meierismør
1 dl sterk kaffe
200 g sukker
200 g brunt sukker
170 g hvetemel
1 ts bakepulver
3 egg
3/4 dl melk


 
Kle en springform med bakepapir og varm ovnen til 150 grader. Finhakk sjokoladen og smelt den sammen med smør og kaffe i en bolle over vannbad. (Pass på at den ikke blir for varm). Bland mel, bakepulver, sukker, brunt sukker i en bakebolle. Visp eggene luftige og bland inn melken. Hell sjokoladeblandingen og eggene over det tørre og rør alt raskt og godt sammen. Hell sjokoladerøren over i formen og stek kaken på nederste rille i ca 1 - 1 1/2 time. Sjekk den med en kakepinne, det gjør ingenting om kaken er litt bløt/myk i midten.

Avkjøl kaken helt og del den i tre lag. Fordel den hvite sjokoladekremen mellom lagene. På toppen har jeg brukt mørk sjokoladekrem:

100 g mørk sjokolade 70 %
1 dl kremfløte
1 ss smør

Hakk sjokoladen grovt. Kok opp fløten, og la smøret smelte i fløten. Hell fløten over den hakkede sjokoladen og rør til alt har smeltet. Rør jevnlig mens den kjøles litt ned. Kaken skal være kald, men kremen kan være varm når den haes på kaken. Begynn i midten og så stivner kremen mens den smøres utover den kalde kaken. Pynt til slutt av hjertens lyst! Til Kines konfirmasjon gjør jeg selvfølgelig litt ekstra.




1 kommentar: