Søk i denne bloggen

lørdag 5. mai 2012

Blåbærpai med vaniljekrem


Jeg elsker blåbær, og jeg har spart selvplukkede blåbær fra i fjor i fryseren til å lage en skikkelig god pai av. Nå nærmer det seg ny blåbærsesong, så nå var det virkelig på tide å lage denne paien. Blir ekstra god med vaniljekrem i bunn, og taper seg heller ikke med is ved siden av!


Paibunn:
5 dl hvetemel
190 g kaldt smør
1 ts salt
1 ss sukker
1 eggeplomme
ca 1/2-1 dl isvann


Skjær det kalde smøret i terninger. Mel, salt, sukker og smør kjøres i en kjøkkenmaskin til alt er godt blandet. Ha i eggeplommen og halvparten av vannet. Pulser maskinen til det er blandet, og ha i mer isvann ved behov. Ikke bland for mye, bare pulsert maskinen. Pakk deigen sammen og ha på plastfolie. La stå kjølig i minst 30 min.

Fin paiform med oppskrift!
Kjevle ¾ av deigen 3-4 mm tynn. Ha i en smurt paiform. Stikk med en gaffel i bunnen og legg et ark bakepapir over. Hell erter eller bønner over papiret (for å tynge ned), og forstek bunnen på 200 grader i 20 min.


Vaniljekrem:
1 vaniljestang
5 eggeplommer
4 dl fløtemelk
2 ½ ss sukker


Kutt vaniljestangen på langs og skrap utav frøene. Ha de sammen med fløtemelken og sukkeret i en panne. Ha også stangen i melken. Varm opp til kokepunktet. Eggeplommer piskes i en bolle. Når vaniljemelken er varmet opp helles den i en tynn stråle over eggeplommene mens man rører hele tiden. Ha alt tilbake i pannen og varm forsiktig opp mens man rører hele tiden. Varm til sausen tykner, men den bør ikke koke. Da blir den klumpete. Når den er passe tykk kjøles kremen ned mens man rører av og til. Fjern vaniljestangen.


Ha krem i forstekt paibunn.


Blåbærfyll:
5-6 dl blåbær
4 ss melis
2 ss maismel eller potetmel
skallet av ½ sitron
1 ts vaniljesukker
ca 1 ss smør


Bland blåbær med melis, mel, revet sitronskall og vaniljesukker. Fordel bærene over vaniljekremen. Fordel smøret i små klatter over blåbærene.


Resten av paideigen kjevles ut og legges i gitterform på toppen av paien. Pensle med vann langs kanten for å forsegle. Jeg lagde også en lang, tynn pølse av litt paideig som jeg la rundt hele kanten av paien. På denne pyntet jeg senere med blomster og blader. Pensle gitteret med en pisket eggeplomme. Stek paien på 175 grader i 40-60 min til fyllet begynner å boble.


Når paien er helt avkjølt kan den pyntes med blomster og blader, eller bare få et melisdryss!

Bladene ble laget av en bøyd colakork!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar