Søk i denne bloggen

lørdag 3. mars 2012

Vintage rullekake



Rullekake er en klassisk kake som aldri går av moten. Den er kjapp og enkel å lage, og kan fylles med hva som helst. Vanligvis fylles den med syltetøy eller smørkrem i alle variasjoner. Eplemos er vanlig, og aperikosmarmelade er kjempegodt. Hvilket som helst syltetøy fungerer.

Har jeg mye frukt til overs som må brukes fordi jeg enten skal reise bort eller som av en annen grunn ikke blir spist, så lager jeg syltetøy av den. Som for en stund siden da jeg lagde nekatrinsyltetøy. Jeg hadde fremdeles syltetøy stående i boden, og det endte nå i rullekaken. En god, frisk smak til søt bunn og krem.

Rullekake:
3 egg
1 ½ dl sukker
1 ½ dl hvetemel
½ ts bakpulver
1-2 ts sukker til å hvelve kaken på

Fyll og pynt:
Ca 2 dl syltetøy
1/3 l kremfløte
1 ss sukker

Sett ovnen på 225 grader. Pisk egg og sukker til stiv eggedosis. Bland mel og bakepulver forsiktig i eggedosisen med en slikkepott. Ha bakepapir i en langpanne, og hell røren jevnt utover. Stek kaken i ca 6-8 min til den er tørr på overflaten.

Legg klar matpapir like stor som kaken og strø sukker utover. Når kaken er stekt hvevles den over på sukkeret. Hvis kaken sitter fast i bakepapiret kan papiret pensles med litt vann for å slippe.

Smør syltetøy utover kaken, og rull den sammen fra langsiden. La avkjøle med skjøten ned. Pisk kremfløte stiv sammen med sukker og pynt kaken med kremen.

GOD KAKEHELG!!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar