Søk i denne bloggen

lørdag 24. mars 2012

Konfektmuffins

Min erfaring med små barn og fancy muffins er at muffinsene ser imponerende ut, og alle vil ha, men så tar de én bit eller sleiker av kremen, og så vil de ikke ha mer. Derfor bestemte jeg meg for å lage mikromuffins med O'boy da jeg hadde pyjamasparty med 8 jenter mellom 3 og 5 år i går. Ca 1/3 muffinsrøre ble sprøytet i små konfektformer og stekt i ca 5 min. Muffinsene ble servert til jentene uten krem på, bare rett fra ovnen, og gikk naturlig nok ned på høykant! Da de fleste hadde spist tre hver, og noen fem, måtte jeg si stopp, og klarte å spare 5 til ha en deilig kaffekrem på. Skikkelig snop til oss voksne også.

Til ca 30 mikromuffins:
30 g mykt smør
40 g sukker
1 stort egg, helst romtemperert
1,3 dl hvetemel
1/2 ts bakepulver
2 ss vaniljeyoghurt
2 ss sjokolademelkpulver eller 1/2 ss kakao og 1/2 ss sukker

Smør og sukker piskes lyst. Til sett egget og la røren bli luftig. Ha i det tørre og yoghurt, og bland godt.
Ha muffinsrøre i små konfektformer, det er enklest å bruke en sprøytepose. Stek på 180 grader i ca 5 min. Hvis man ønsker kan man ha kaffekrem på toppen, men de er skikkelig gode uten også.

Kaffekrem:
2-3 dråper vaniljeessens eller 1/2 ts vaniljesukker
1/2 ts pulverkaffe
100 g mykt smør
ca 2-3 dl melis

Rør pulverkaffe ut med vaniljeessens og en teskje varmt vann. La trekke mens man rører smør og melis til smørkrem. Bruker man vaniljesukker haes den i sammen med melisen. Bland i og juster tykkelsen på kremen med melis. Sprøyt på avkjølte muffins.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar